Nejlepší právní ochranu mají účastníci zájezdu, radí odborník. Sliby cestovek si ale radši nechte potvrdit písemně
Zákazníky cestovních kanceláří chrání české zákony i právo Evropské unie. I přesto by si každý měl ověřit, na co má v případě problémů právo.
V první řadě je potřeba mít na paměti, že od 1. ledna 2014 není k plnohodnotnému uzavření smlouvy o koupi zájezdu potřeba podpis klienta. Stačí k tomu kliknutí na internetu, odeslání objednávky nebo závazná registrace, varuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.
Zájezd, pobyt nebo dovolená - jaký je v tom rozdíl?
Čtěte takéOvlivní uzemnění Boeingů 737 Max letošní letní dovolené?
Z právního hlediska je zákazník nejlépe chráněn zákonem, pokud si od agentury kupuje zájezd, říká Lukáš Zelený. „Aby šlo o zájezd, musí se jednat o kombinaci více služeb cestovního ruchu. Například tam musí být ubytování, doprava nebo služby delegáta, celé výlety, zajištění vstupenek… A musí to trvat déle než 24 hodin, tedy včetně přespání.“
Jaký je rozdíl mezi cestovní kanceláří a agenturou?
Pořádat a organizovat zájezdy u nás smí pouze cestovní kanceláře. Cestovní agentury fungují jako zprostředkovatelé: přeprodávají zájezd zajišťovaný třetí stranou. Když vznikne nějaký problém, musíte ho řešit s přímým poskytovatelem, tj. s cestovní kanceláří, nikoli agenturou, byť ta může při vzájemném jednání coby zprostředkovatel asistovat.
Na co máte nárok, jedete-li se zahraniční cestovní kanceláří?
Pokud budete uzavírat smlouvu s cestovní kanceláří z členského státu EU, která se zároveň zaměřuje na český trh, bude se řídit českým právním řádem. Pokud tato cestovní kancelář nemá s Českou republikou nic společného, bude se smluvní vztah řídit právem dané členské země.
„Naštěstí v rámci EU jsou smluvní pravidla do značné míry podobná, takže máte jistotu, že můžete případný problém reklamovat, můžete taky zájezd stornovat, ale bude vás to něco stát,“ vysvětluje Zelený s tím, že ochrana spotřebitele v rámci EU je na velmi vysoké úrovni.
To ovšem není standard zbytku světa. „Jakmile se rozhodnete jet na zájezd s cestovní kanceláří ze země mimo EU, bude se smlouva řídit právním řádem té dané země. A tam už můžete počítat prakticky s čímkoli,“ varuje.
Může cestovní kancelář měnit parametry zájezdu?
Zákon umožňuje poskytovateli zájezdu za určitých okolností měnit parametry zájezdu, dokonce může změnit i cenu. Pokud jde o skutečnosti, které cestovní kancelář může ovlivnit, musí vás na ně včas upozornit. Vy pak, pokud se změnami nesouhlasíte, můžete od smlouvy odstoupit. Někdy se ovšem vyskytnou i okolnosti, které cestovní kancelář předem ovlivnit nemůže.
Lukáš Zelený proto doporučuje všem klientům cestovních kanceláří, kteří mají pochybnosti o možných změnách v podmínkách zájezdu, aby se včas před cestou obrátili písemně (tj. i e-mailem) na poskytovatele zájezdu a nechali si podmínky zájezdu potvrdit. Pouhé ústní nebo telefonické potvrzení od pracovníka cestovky je totiž při případné reklamaci neprůkazné.
Související
-
Zkažená dovolená? Nebojte se zájezd reklamovat, radí právnička z dTestu
Co dělat v případě, že ubytování nebo další podmínky zájezdu nebo dovolené, kterou jste si objednali a zaplatili, neodpovídají vašemu očekávání?
-
Jak si vybrat správnou cestovku? Základní je říct si, jakou dovolenou chci, radí Jan Papež
Místopředseda Asociace cestovních kanceláří začínal v 90. letech jako usedlý prodejce letenek. Dnes se věnuje individuální turistice, které říká fajnšmejkrovské cestování.
-
Největší nepřítel cestovatele je podcenění situace, varuje odborník na cestovní medicínu
Navštívil už více než sto zemí a každý rok si připíše v průměru čtyři nové. Rastislav Maďar ovšem necestuje jenom kvůli sobě, ale jako lékař pomáhá všude, kde je potřeba.