Koh-i-noor: V roce 1889 uvedla firma na trh tužku, kterou v obchodech koupíte i dnes

František Kupka: Dívka s patentkou. Portrét mladé Elizabeth Coyensové s patentkou na oku je dobře známý jako logo firmy Koh-i-noor
František Kupka: Dívka s patentkou. Portrét mladé Elizabeth Coyensové s patentkou na oku je dobře známý jako logo firmy Koh-i-noor

Jak se z nejznámějšího diamantu světa stala značka legendárního českého výrobce psacích a výtvarných potřeb?

Josef Hardtmuth (1758–1816) odmalička projevoval umělecké schopnosti. Vyučil se zedníkem a kameníkem a ve Vídni u svého strýce, městského stavitele, získal i kreslířské dovednosti. Když strýc zemřel byl jmenován lichtenštejnským stavitelem.

Továrna na tužky

Britská imperiální koruna

Proslul ale i svými vynálezy, jako byly například nehořlavé cihly, „vídeňská kamenina“ anebo proslulá směs rozemletého grafitu s jílem vypáleným v peci, která dala základ pro výrobu tužek různé tvrdosti. V roce 1802 si ve Vídni založil i továrnu na tužky.

Po deseti letech továrna vyráběla přes 840 000 tužek ročně. Po smrti Josefa Hardtmutha vedli podnik jeho dva synové – Ludwig a Carl. A právě Carl rozhodl, že výroba bude v roce 1848 přeložena z Vídně do Českých Budějovic.

Slavná kohinorka

V roce 1889 uvedla firma na trh tužku, kterou můžete vidět po 130 letech v obchodech i dnes. Má žlutou barvu, vyrábí se v různých stupních tvrdosti a nese jméno Koh-i-noor. Jako slavný diamant, který je součástí britských korunovačních klenotů.

V době vzniku byla tato tužka považována za nejlepší psací a kreslicí pomůcku. Získala i řadu ocenění. Po této tužce dostala později název i celá firma. Koh-i-noor Hardtmuth.

Jak pokračoval vývoj firmy? Co určuje stupeň tvrdosti tužek? A jaký sortiment firmy můžete najít v dnešní době?

Spustit audio
autoři: Jitka Škápíková, Magdalena Šorelová

Související