Josef Šlerka: Lidé se zajímají, kdo je majitelem médií. Vlastnická struktura ovlivňuje důvěryhodnost

16. duben 2021

Posluchači a čtenáři vnímají vlastnické struktury českých médií. A ovlivňuje to jejich důvěryhodnost, komentuje výzkum na toto téma Josef Šlerka v pořadu Jak to vidí... Poslouchejte živě v rádiu a zpětně na webu Dvojky nebo v mobilních aplikaci mujRozhlas.

Je pro posluchače a čtenáře důležité vědět, kdo je majitelem médií, která čtou, poslouchají nebo sledují? Jakou roli to hraje při posuzování jejich důvěryhodnosti? To byla témata, kterými se zabýval výzkum Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky.

Politici, finanční skupiny jako vlastníci médií

Čtěte také

Podle ředitele fondu Josefa Šlerky respondenti považují znalost majetkové struktury za důležitý aspekt. „Ukázalo se, že lidé vnímají jako velmi ohrožující nezávislost, pokud média vlastní politik,“ přibližuje závěry výzkumu Šlerka a dodává, že podobně negativně posuzují, pokud politik vlastní lokální média.

„Jako nebezpečné se lidem jeví i to, když majitelem je finanční skupina takzvaných oligarchů,“ doplňuje v pořadu Jak to vidí...

A naopak, jako bezpečné lidé ve výzkumu hodnotí veřejnoprávní média, nebo když média vlastní menší skupina akcionářů nebo když majiteli konkrétních titulů jsou sami novináři.

Vlastnictví českých médií je veřejně známé, horší je to u webů

Jsou vlastnické struktury českých médií transparentní? „Domnívám se, že u mainstreamového zpravodajství ano. Druhá věc jsou různé weby, kde to často není jasné, komentuje Šlerka.  

Další témata rozhovoru: jak česká veřejnost vnímá ohrožení nezávislosti médií; jaká je jejich vlastnická struktura; je demokracie možná bez nezávislých médií?

autoři: Zita Senková , juk
Spustit audio

Související