Jiří Hlaváč: Ztrátou osobního kontaktu trpí všichni. Věřím ale ve schopnost společnosti uzdravit se

9. únor 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Ztrátou osobního kontaktu trpí všichni

Koncerty bez účasti publika, děti v kontaktu se svými kamarády přes obrazovku počítače. Dopady současné pandemie jsou značné. Ztrátou osobního kontaktu trpí všichni včetně těch nejmladších. „Přesto věřím, že má společnost úžasnou schopnost sebereflexe a regenerace,“ je přesvědčen Jiří Hlaváč.

S čím srovnat současnou situaci? „Blízko byl možná jen Karel Čapek se svojí Bílou nemocí. Stejně jako se bílá nemoc šířila napříč všemi společenskými vrstvami a postihla všechny bez výjimky, dostává se do našich myslí, podvědomí a životů měrou nevídanou i koronavirus,“ říká v pořadu Jak to vidí... Jiří Hlaváč.

Dopady na lidskou společnost jsou už teď značné. „Na druhé straně lze v současné situaci nalézt i pozitiva. Například se posílila víra v lidský život. A věřím také tomu, že tělo má úžasnou schopnost uzdravit se a vrátit se do svého normálu. Stejné sebereflexe a regenerace je schopna i lidská společnost.“

Děti školou povinné

Zásadní dopad má pandemie ve školství, a to stejnou měrou na všech třech vzdělávacích stupních. Podle Jiřího Hlaváče děti ztratily nejenom kontakt se svými kamarády, ale i s celým prostředím školy.

Čtěte také

„Škola není jen učení. Škola má svoji atmosféru a přináší s sebou i řadu rituálů, které nás doplňují, ozdravují a přinášejí nám smysl.“

Smyslem života by podle Jiřího Hlaváče měla být touha poznávat, hledat a učit se. A to on-line výuka úplně zprostředkovat nemůže. „Informační stránka je nějak zajištěna, ale velmi důležitý interaktivní a interpersonální kontakt je přerušen.“

Dvě složky umění

O důležitosti interaktivního přístupu mluvil už Jan Amos Komenský. Gesta, pohledy do očí, blízkost, souznění a porozumění však současná situace neumožňuje. Trpí tím velmi i oblast kultury a umění.

„Umění žije z toho, že obsahuje i vnitřní kontakt se svým publikem. Informativní složku může sice divákům či posluchačům nabídnout prezentace ze záznamu či pomocí streamovací služby. Druhou část, citovou vazbu, však nikoli. Citová stránka umění je podle mě postižena mnohem více a je bohužel pryč,“ uzavírá Jiří Hlaváč.

Další témata rozhovoru: proměnila krize naše požadavky na kulturu?; debata o moderním divadle; jedinečný umělecký přednes Hany Maciuchové.

Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...

Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Lidský faktor

Lidský faktor

Koupit

Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová