Jan Jirák: Most a jeho obyvatelé figurovali v seriálu jako exotické prostředí
Umíme si opravdu dělat legraci sami ze sebe? Proč nevznikne seriál, v kterém by si televize utahovala z chartistů nebo z letců R.A.F.? Jak to vidí mediální teoretik?
„Seriály jsou dnes v módě,“ uvažuje na Dvojce mediální teoretik Jan Jirák. „Most! sám o sobě byl jiný v tom, že tematicky opustil Prahu a střední Čechy. Navíc spolu s Okresním přeborem to byl konečně seriál, u kterého si lidé mohli říct: Konečně si děláme legraci sami ze sebe. To není úplně běžné.“
Jirák v té souvislosti připomíná například britský seriál Haló, haló, který si utahoval z protinacistického odboje. „Proč nevzniká něco takového u nás? Proč si nedokážeme dělat legraci z věcí, které jsou nám vzácné? Proč nevznikne seriál, v kterém by si televize dělala legraci z chartistů nebo z letců R.A.F.?“
Nejsme ochotní si ze sebe utahovat
„Tuhle rovinu ochoty, dělat si ze sebe legraci zřejmě úplně nemáme. V Mostu! nebo Okresním přeboru jsme se k tomu alespoň přiblížili,“ myslí si Jirák. „Umět si ze sebe udělat legraci je osvobozující a očišťující. Člověk vyjde lepší z toho, když se dokáže zesměšnit. A v tomhle směru jsem vůči tomu seriálu mírně rezervovaný.“
„Protože tady mám trochu pocit, že to nebylo dělání si legrace ze sebe, že Most a jeho obyvatelé figurují v tom seriálu trošku jako exotické prostředí. Jako kdybychom je nahlíželi trochu zvenku. I když rozumím, že aspoň část z nich se s tím dokázala sama identifikovat, ale tenhle ten pocit pohledu zvenku a exotičnosti celkové vyznění seriálu přece jenom mírně oslabuje.“
Zase návrat do Prahy
A co nový seriál ČT Zkáza Dejvického divadla? „Dejvické divadlo je pozoruhodný jev, nepřehlédnutelný na české divadelní scéně. Trošku se obávám, že to bude symbolicky opět návrat do Prahy. Ale těším se. Projekty spojené s Dejvickým divadlem měly vždycky svůj vtip a svéráznou a docela zajímavou poetiku.“
Další témata rozhovoru: úspěch seriálu Most!; nový seriál Zkáza Dejvického divadla; americké seriály; quality TV; Zuzana Čaputová jako kandidátka na slovenskou prezidentku; kandidáti na českého prezidenta; povinnost očkování; povinná volební účast.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Závěr příběhu staré Karviné, který měl zůstat pod zemí
Karin Lednická, spisovatelka

Šikmý kostel 3
Románová kronika ztraceného města - léta 1945–1961. Karin Lednická předkládá do značné míry převratný, dosavadní paradigma měnící obraz hornického regionu, jehož zahlazenou historii stále překrývá tlustá vrstva mýtů a zakořeněných stereotypů o „černé zemi a rudém kraji“.