Jan Jirák: Důvěra ve veřejnoprávní média ukazuje, že mediální situace v české společnosti je zdravá
„Bylo to patrné za povodní a je to patrné i dnes,“ hodnotí mediální teoretik. „Když lidé mají zvýšenou potřebu spolehlivých informací, obrací se na Český rozhlas a Českou televizi.“
Svět zaplavilo koronavirové zpravodajství. Jak se proměňuje informování o pandemii. „Na začátku měla česká média pocit, že to je další problém, který bude moci hodit vládě na krk,“ naráží Jan Jirák na téma nedostatku roušek a respirátorů.
Čtěte také
„Teprve postupem času se dopracovala k poznání, že jde o problém, který přesahuje běžné půtky a tahanice. A že bude potřeba přístup změnit a být konstruktivnější.“ Veřejnost byla v tomhle ohledu chápavější, což se projevilo na „hnutí výroby roušek“, myslí si.
Když politici improvizují…
Vláda podle Jiráka nepřehlednou situaci v zásadě zvládala. „Možná se na začátku trochu projevil fakt, že si v předcházejícím období zvykli strhávat pozornost na sebe a najednou jim chyběl mezičlánek v podobě profesionálních mluvčí, kteří by je od médií odstínili.“
„Setrvačné zdůrazňování, že jde o přímou komunikaci mezi politik a veřejností a nedostatek času na koordinaci a stanovení komunikační strategie se vládě v jistých fázích vymstilo,“ připouští mediální teoretik.
Češi věří veřejnoprávním médiím
Pokud jde o trh s informacemi, současná krize potvrdila trend, který už před vypuknutím pandemie naznačil výzkum Masarykovy univerzity. Česká veřejnost má podle jeho výsledků většinovou důvěru k veřejnoprávním médiím.
Čtěte také
„Bylo to patrné za povodní a je to patrné i dnes. Je to známka toho, že mediální situace v české společnosti je v zásadě zdravá a stabilní,“ hodnotí Jan Jirák.
„Média veřejné služby mají v popisu práce poskytovat spolehlivé a užitečné informace, které je možné využít při volbě strategie chování a přístupu. Lidé to od nich očekávají. A když ucítí zvýšenou potřebu takových informací, obrací se na Český rozhlas a Českou televizi.“
Časopisy jako odpočinek od internetu
Pokud jde o další dopady pandemie na svět médií, dá se podle Jiráka očekávat urychlení přesunu denního zpravodajství z papíru na internet. Na časopiseckém trhu by ale mohl zafungovat jev tzv. únavy z internetu.
„Mohlo by to vést k tomu, že si lidé budou chtít časopisy zachovat jako určitý kontakt s reálným světem. Jiná otázka je, co udělají inzerenti,“ dodává Jirák v pořadu Jak to vidí...
Další témata rozhovoru: humor a psychohygiena v době karantény; výuka v karanténě a práce z domova – výhody a nevýhody; domácí škola – rodiče vs. pedagogové.
Související
-
Jiří Hlaváč: Z projektu UčíTelka jsem nadšený
„Je to inspirativní nejen pro žáky a jejich pedagogy, ale hlavně i pro rodiče, kteří s malými žáčky zůstali doma a nějakým způsobem je učí,“ uvažuje dlouholetý pedagog.
-
Bohumil Pečinka: Andrej Babiš vnesl do krizového řízení chaos. Podvázání ekonomiky se nám vymstí
Česko v době pandemie trpí nedostatkem ochranných pomůcek. „Způsob řízení byl od začátku chaotický, těžkopádný a nerespektoval krizový scénář,“ shrnuje komentátor.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.