Josef Šlerka: Novináři odvádějí dobrou práci. V čem média kulhají, je uvádění do kontextu
„Úloha novinářů v této době je zásadní. Nejsou sice v první linii, ale jsou hned v té druhé. A často se na ně zapomíná,“ vyzdvihuje mediální analytik význam zpravodajství v době pandemie. Co dalšího koronavirová krize zatím odhalila o českých médiích?
„Bezprostřední informování o stavu věcí zvládají česká média velmi dobře. Kulhají tam, kde kulhala i předtím. A to je problematika kontextu. Čeští novináři nejsou zvyklí si do hloubky vyhodnocovat kontexty všech možných dopadů,“ hodnotí Josef Šlerka.
Děsivá čísla a hororové scénáře
Jako příklad uvádí číselné údaje, které ovšem bez správného kontextu mohou skutečnost zkreslovat. „Třeba zpráva, že došlo skokově k nejvyššímu nárůstu případů, bez kontextu, že došlo i k obrovské míře testování, vypadá děsivě.“
Čtěte také
„Informujeme o absolutních číslech, která mají tendenci vyvolávat mnohem větší paniku než upozornění na to, jaké jsou procentuální rozdíly.“ Čeští novináři by podle Šlerky mohli přidat i ve zpravodajství ze světa. I tam je prý zajímají hlavně hororové scénáře bez uvedení do širších souvislostí.
Veřejnoprávní média stmelují společnost
„Krize tak jen podtrhla neduhy české žurnalistiky. Zároveň ale ukazuje, že se čeští novináři umí velmi rychle učit, jak zacházet s novou situací. Příkladem jdou veřejnoprávní Česká televize a Český rozhlas.“
Čtěte také
„Na situaci pohotově zareagovaly a nabídly nový obsah přizpůsobený podmínkám karantény.“ Ať už je to TV projekt UčíTelka nebo spuštění televizního kanálu ČT3 pro seniory. Český rozhlas se podle něj také připojuje ke snaze pomoci k vyrovnané psychice lidí uzavřených ve svých domovech.
„Ukazuje to, že role veřejnoprávních médií ve společnosti není jenom v co nejmíň zkresleném zpravodajství. Je mnohem silnější. Utváří jednotu společnosti, její sounáležitost,“ zdůrazňuje ředitel Fondu nezávislé žurnalistiky.
Další témata rozhovoru: jak předcházet depresi z pomalého vývoje situace; média na prahu těžké finanční krize; úskalí chytré karantény; monitoring českého internetu; Slovensko po volbách.
Související
-
Jan Jirák: Média během Gottova pohřbu spoluorganizovala kolektivní tryznu
O smrti Karla Gotta informovala média nejen u nás, ale i v řadě dalších zemí, kde měl své posluchače. Jak se s jeho odchodem vyrovnala česká média?
-
Jiří Hlaváč: Z projektu UčíTelka jsem nadšený
„Je to inspirativní nejen pro žáky a jejich pedagogy, ale hlavně i pro rodiče, kteří s malými žáčky zůstali doma a nějakým způsobem je učí,“ uvažuje dlouholetý pedagog.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.