Guinness: Tmavé irské pivo, které se stalo národním symbolem

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Konkurence byla veliká a Arthuru Guinnessovi úspěch nikdo nepředpovídal

Tmavé pivo s nasládlou chutí a krémovou čepicí se ve své domovině stalo národním nápojem, ba dokonce národním symbolem. Kdo chce ochutnat Guinness, však nemusí až do Irska. Pivo s harfou ve znaku se totiž vyrábí v padesáti zemích světa. A jeho historie je také bohatá. Na jejím počátku stál muž jménem Arthur Guinness.

Účinkuje: Jan Kovařík
Připravil: Jitka Škápíková
Dramaturgie: Magdalena Šorelová
Zvukový mistr: Jonáš Rosůlek,
Zvukový design: Jitka Špálová, Jiří Litoš
Premiéra: 9. 2. 2021

Pivovarník a podnikatel, zakladatel věhlasného pivovaru, se narodil v roce 1725 do protestantské rodiny. Když mu bylo sedmadvacet, pronajal si spolu s mladším bratrem malý pivovar v nedalekém městě Leixlip, jen kousek od Dublinu. A tam to všechno začalo.

Bratři několik let podnikali společně, vařili lehké pivo podle starých osvědčených receptů a dařilo se jim.

Jenže Arthur to chtěl dotáhnout ještě dál a Leixlip už mu začal být malý. Proto leixlipský pivovar nechal mladšímu bratrovi a přestěhoval se do hlavního města. Do oka mu padl starý, chátrající a opuštěný pivovar v St. James's Gate.

Smlouva na 9000 let

Logo

Arthuru Guinnessovi bylo tehdy pouhých čtyřiatřicet let, když si roku 1759 pronajal zchátralý pivovar v St. James‘s Gate za pětačtyřicet liber ročně na celých devět tisíc let! Rok 1759 je mimochodem dnes na každé lahvi či plechovce s tmavým mokem.

Byl čas začít s opravami zanedbaných budov. A hlavně čas pustit se do vaření piva. Nového, dublinského. A jak se bude jmenovat? No přece po panu sládkovi, Guinness!

Arthur byl ambiciózní a v hlavě se mu rodily velké plány. Tehdy mu ale málokdo předpovídal úspěch, natož takový, jakého se dočkal. O konkurenci totiž nebyla nouze. V Dublinu v té době vařilo pivo dalších skoro sedm desítek pivovarů.

Ne obyčejné, ale tmavé pivo!

Logo

Guinness začal experimentovat se starými recepturami na výrobu piva. Nejdříve vařil obyčejné pivo typu „ale“, které se nijak zvlášť nelišilo od ostatních.

„Ale“, pivo svrchně kvašené, má předlouhou tradici a kdysi bylo velmi rozšířené mezi prostým lidem. Lehké, svrchně kvašené pivo a chleba, to byly ve středověku takřka základní potraviny.

Guinness měl se svými svrchně kvašenými pivy úspěch a už po deseti letech vyvezl první sudy do Anglie. A pak se pustil do výroby svého vlajkového nápoje, tmavého piva typu „stout“. Vsadil na poctivost a kvalitu, a to mu pomohlo k úspěchu. A také hlásal do světa, že jeho stout je první ze všech. Což ale nebyla tak úplně pravda, protože první zmínky o tomto typu piva se objevily už asi o sto let dříve.

Kdo převzal živnost po Arthuru Guinessovi? Kde všude po světě si toto pivo můžete koupit? Je Arthur Guinness autorem nejen slavného piva, ale také neméně slavné Guinnessovy knihy rekordů?

autoři: Jitka Škápíková , Magdalena Šorelová
Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.