Denisa Hejlová: Odpůrce vakcín už covid nezajímá. Jejich weby teď plní prokremelská propaganda

1. březen 2022

Válka na Ukrajině zcela vytěsnila zprávy o pandemii. Téma změnily i dezinformační weby, které se dosud věnovaly odporu proti očkování a protipandemickým opatřením. Jak čelit informační válce a proruským dezinformacím? Proč je západní rozhodnutí vypnout ruské informační kanály sporné? A jaké jsou rétorické a komunikační schopnosti prezidentů Ruska i Ukrajiny? Na tyto i jiné otázky odpovídá expertka na politický marketing a komunikaci Denisa Hejlová.

Stejně jako u covidu jde nyní o situaci, kterou lidé nesledují jen v médiích nebo na sociálních sítích, ale doslova přichází k nim domů a citelně se jich dotýká. Mnoho Čechů již nabídlo ubytování, řada lidí poslala hmotnou pomoc nebo peníze. Z komunikačního hlediska je ale tato válka jiná,“ upozorňuje Denisa Hejlová, vedoucí Katedry marketingové komunikace a PR z Fakulty sociálních věd UK.

„Především je jiná v tom, že zde funguje mnoho komunikačních kanálů dohromady, a to i od nezávislých novinářů nebo obyčejných lidí přímo z bojiště.

V záplavě informací a dezinformací

To s sebou samozřejmě nese vysoké nároky na ověřování informací. Protože stejně jako každý vojenský konflikt je i tato válka doprovázena mohutnou propagandou, zejména z ruské strany.

Čtěte také

„Ukrajinská strana pracovala na vývoji své strategické komunikace dobře a nyní si podle mého názoru vede dobře i v koordinaci komunikace,“ je přesvědčena Hejlová. 

Horší situace je na ruské straně, kde je propaganda skutečně monolitická. A teprve uvidíme, jakým způsobem, jakými jinými kanály se dostanou skutečné reálné a objektivní informace z bojiště k ruským občanům.“

Konec manipulacím

Kromě ekonomické izolace Ruska se nyní západní země snaží i o ukončení ruských informačních manipulací. Evropská unie kvůli šíření dezinformací zakáže fungování Moskvou podporované stanice Russia Today a webu Sputnik.

Reagují ale i americké internetové giganty. Společnost Google utne ruským státním médiím peníze z reklamy na jejich webech a v aplikacích. K podobnému kroku se odhodlala i společnost Meta Platforms, provozovatel sociální sítě Facebook.

Čtěte také

Dezinformace mizí i z českého prostoru. České doménové sdružení po konzultacích s bezpečnostními složkami státu a na základě doporučení vlády zablokovalo osm dezinformačních webů. V českém kyberprostoru je jich ale mnohem více.

„Ruská propaganda je nesmírně propracovaná a funguje už dlouhá léta. Zákeřné na ní bylo, že se soustředila na to neříkat jen jednu věc, ale znejišťovat názory na cokoli. Na cokoli tedy byl ve společnosti jednotný názor, propaganda ho nabourávala a vytvářela umělé konflikty.“

„Důležité nyní je, že řada lidí prohlédla a připustila vlastní omyly. Pozitivně je vnímáno i vyjádření prezidenta Zemana, který byl po celou dobu své vlády příznivcem Ruska a aktivně podporoval vliv ruských dezinformací v české společnosti. Negativní dopad jeho jednání to ale nezmění,“ připomíná Hejlová.

Spustit audio

Související