David Mareček: S odchodem Hany Hegerové není pochyb o tom, jak moc je umění potřeba

25. březen 2021

Talentovaná, noblesní, výjimečná. Tak bývá charakterizována Hana Hegerová, umělkyně s talentem, jehož hloubka a velikost byla obrovská. Za jejími úspěchy ale stála i dennodenní celoživotní dřina.

Když jsem se dozvěděl smutnou zprávu o jejím úmrtí, napadlo mě, jak Hana Hegerová staví na hlavu diskuse o tom, jestli je umění důležité, nebo ne, říká v pořadu Jak to vidí... generální ředitel České filharmonie David Mareček.

Názor, že umělci si pouze hrají a že umění není žádná práce, je hodně rozšířený právě v krizových časech. Pak ale najednou odejde osobnost, umělkyně, jakou byla Hana Hegerová, a rázem není nejmenších pochyb o tom, co je pravé umění. Všichni se shodneme na tom, jak moc nám bude chybět.

Dechberoucí talent

„V úžasu totiž zůstáváme stát nad jejím talentem. Zejména ale také nad tím, co dokázala obsáhnout v čase – od počátků na Slovensku přes divadlo Rokoko, Semafor až po úspěšnou spolupráci s Petrem Hapkou a Michalem Horáčkem.

David Mareček ale poukazuje i na žánrovou pestrost repertoáru Hany Hegerové. Dokázala zazpívat zmíněné šansony na stejné úrovni jako nejlepší francouzští zpěváci, ale nebála se ani výletů do rappu nebo do jiných žánrů. Šíře je dechberoucí a hloubka talentu a jeho velikost je ohromná.

Dobře zvládnuté řemeslo

Hana Hegerová ale více než potvrzuje, že umělec není pouhý talent. Důležité je i dobře zvládnuté řemeslo.

Čtěte také

Největší síla Hany Hegerové byla skutečně v jejím hlase. Její hlas byl výjimečný. Ona navíc dokázala do svého přednesu naprosto bezprostředně přenést všechny emoce a vše, co chtěla říct. Svůj dar ovšem dokázala rozvinout způsobem nevídaným, právě tím, jak s ním celý život pracovala.

Podle Davida Marečka se její opravdovost a poctivost projevují mimo jiné právě v tom, že za celý život natočila jenom deset alb. Každou věc, kterou studovala, studovala opravdu poctivě a věnovala jí strašnou spoustu času.

Vedle píle a disciplinovanosti byla Hana Hegerová známá také svojí skromností. Ona sama označení první dáma šansonu neměla příliš v lásce. Sebekritika je společná všem lidem bez ohledu na profesi, kteří došli nejdál. U Hany Hegerové ale musíme ocenit hlavně ten ohromně dlouhý čas, po který se udržela na vrcholu, uzavírá David Mareček.

Další témata rozhovoru: hlad po kultuře v době pandemie; odkaz dirigenta Metropolitní opery v New Yorku Jamese Levina.

Spustit audio

Související