Co v Bohémě nebylo: Miloš Havel byl i doma za černou ovci a moc se o něm nemluvilo
Zdatný lobbista a hráč? Jaký byl ve skutečnosti známý filmový producent Miloš Havel? Odpověď dává ve své knize novinářka Krystyna Wanatowiczová.
„Václav Havel byl úplně nadšený z toho, co jsem zjistila. Protože Miloš byl doma za černou ovci a moc se o něm moc nemluvilo,“ chlubí se novinářka Krystyna Wanatowiczová. Filmový producent známý teď ze seriálu Bohéma po sobě navíc nezanechal žádné deníky. Co přesně Wanatowiczová zjistila?
První filmové ateliéry provozoval Miloš Havel na pražských Vinohradech. Pak vybudoval nové a moderní na Barrandově. „Byl to zdatný lobbista, který si dokázal otočit kolem prstu tehdejšího ministra průmyslu a přestože byla ekonomická krize, tak se vláda zaručila, že mu finančně pomůže.“
Za války stoupla podpora filmů
Za protektorátu měly být ateliéry arizovány. „Věděl, že buď se jich vzdá, nebo to uhraje. Protože byl hráč, tak to zkusil.“ Dohoda se podařila. Částečný podíl nacistům odprodal výměnou za to, že se ročně bude točit pět českých filmů.
A byly to kvalitní snímky, protože za války paradoxně stoupla podpora filmu. „Pro Josepha Goebbelse byl film stejně jako pro Lenina mocným nástrojem propagandy. Tutéž politiku chtěli Němci uplatňovat tady,“ vysvětluje novinářka.
Nezval mu vděčil za život
V roce 1945 ale pro Havla nastaly další špatné časy. „Myslel si, že když se dohodl s nacisty, dohodne se i s komunisty. Ale spletl se.“ Byla na něj mnohá udání. Ale ustál to i za podpory básníka Vítězslava Nezvala, který mu vděčil za svůj život. „Nikdy mu to nezapomněl a vždycky svědčil v jeho prospěch.“
Přesto byl Havel souzen. Za pokus o emigraci. První byl neúspěšný, ale druhý se mu podařil. „V Mnichově se snažil oživit producentskou kariéru.“ Peníze měl. „Podařilo se mu dohodnout, že za vynucený prodej Barrandova dostane odškodnění.“
Havel jako zosobnění všeho špatného
Vyprodukoval tři filmy, ale byly to propadáky. Byť jedním z nich byl remake slavného Kristiána. „Na životě Miloše Havla se dá téměř plakátově ukázat, že když vyčníváte, tak vám to dají sežrat,“ prohlašuje Wanatowiczová. „Po válce se stal symbolem kapitalistického a kolaborantského způsobu života.“
Stejně jako Lída Baarová nebo Vlasta Burian. „A takové symboly musely být odstraněny,“ popisuje. „Miloš Havel byl zosobněním toho, co po válce filmaři neměli rádi: lesklý a bohatý svět filmového producenta, který určuje, co se bude točit. A to nechtěli,“ uzavírá novinářka.
Související
-
Co v Bohémě nebylo: Kvůli jejímu původu ji Oldřich Nový radši vyhodil z divadla
Filmový Kristián chránil za okupace svou manželku. Nastoupil s ní i do transportu. Přesto na jeho štítu zůstal jeden černý bod, který seriál Bohéma neuvádí.
-
Očité svědectví Bohémy: Autentické vzpomínky Otakara Vávry nebo příbuzných Anny Letenské
Jak na Letenskou vzpomíná její vnučka? Anebo synovec, který si pamatuje ještě i jejího druhého manžela Vladislava Čalouna? Zjistíte v dokumentu Osud jménem Anna Letenská.
-
Co v Bohémě nebylo: Režiséra Přednosty stanice zlynčoval dav na ulici. Možná ale pracoval pro odboj
„Hodně souvislostí v případu Jana Svitáka jsem vlastně našel až potom, co jsem ho napsal,“ svěřuje se Stanislav Motl.
Více o tématu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.