Co jíst, aby byla dobrá nálada? Radí Kateřina Cajthamlová

Žena jí čokoládu
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Žena jí čokoládu

Podzimní jídelníček a jeho vliv na psychiku: vyhněte se veganství a low carb dietě. A nebojte se čokolády. Ženy by se navíc měly řídit ještě podle fáze menstruačního cyklu.

„Instinktivní příjem potravy se řídí světelnými podmínkami. Jakmile začne být trošku tma, změní se vám chutě. Obalujete nervy tukem. Problém je, že už nežijete venku v přírodě, ale ve 25 °C. Středomořskou stravu můžete jíst celý rok,“ uvádí poradenskou rubriku Dva na Dvojce psychoterapeutka Kateřina Cajthamlová.

Klíčový pro tvorbu dobré nálady je v našem těle serotonin. „Nejvíc je ho v krevních destičkách a v trávicím traktu. Pravděpodobně 60 % serotoninu, tedy toho působku radosti, spokojenosti a klidu, se možná vyrábí díky vašim střevním bakteriím.“

Low carb dieta a veganství

Kateřina Cajthamlová

Co tedy jíst, aby byla dobrá nálada? „Dnes je velice populární low carb dieta. Snižování sacharidu. To je ale pro serotonin docela katastrofa. Serotonin je derivát tryptofanu a ten je například v banánech, datlích, v ovesných vločkách. Pokud tohle vyloučíte, můžete mít veliké propady nálady.“

„Další docela nebezpečný dietní směr je veganství. Vyloučení mléčných výrobků, masa, vajec, jater, ryb. To jsou všechno dobré zdroje L- tryptofanu. Vegani ho musí doplňovat z jiných zdrojů – z kešu oříšků, chia semínek, dýňových semínek. Nikdy ho ale nedostanou tolik jako z masa, mléka nebo vajec.“

„Aby se tryptofan dobře zpracoval na serotonin, je potřeba vitamín B6, pyridoxin. Jeho zdroje jsou třeba v obilovinách nebo ve stravě obsahující sacharidy,“ vypočítává Cajthamlová.

Chuť na sladké

Žena a čokoláda

Překvapivě se nemusíte bát čokolády. „Kakaový prášek je velice dobrý pro doplňování L-tryptofanu. Například ve vysokém věku je dobré přidávat si kakao nebo čokoládu,“ doporučuje psychoterapeutka.

Ženy mají navíc třikrát do měsíce jiný hormonální stav a tomu odpovídá i jiná potřeba živin. „Některé ženy mívají v druhé fázi menstruačního cyklu chuť na sladké. Pokud se jí vyhýbají nebo se to nějakým divokým způsobem snaží stlačit, mohou mít veliké propady nálady.“

„Muži jsou při příjmu potraviny přece jenom trošku rozumnější. Oni se trošku víc orientují podle toho, na co mají chuť, případně podle toho, co budou dělat. Oni nemají ty řeči: A teď se budu ovládat! Pokud vyloučí alkohol, který jim dělá největší problém se serotoninem, jejich tělo si většinou řekne racionálně samo.“

Narušený spánek

Se změnou světelných podmínek na podzim souvisí i pokles vitaminu D, který se tvoří v těle, pokud jste na sluníčku. A s poklesem vitaminu D souvisí i pokles serotoninu a nálady. Ruší se dokonce spánek, protože serotonin se v epifýze mění na melatonin, což je spánkový hormon.

„Zejména mléčně kvašené výrobky, zelí a další zelenina, to je přesně výborná strava pro vaše bakterie, které nám pravděpodobně vyrábějí 60 % serotoninu. Ony potřebují vlákninu a vláknina získaná z potravin získaných mléčným kvašením je velmi dobře stravitelná.“

Spustit audio

Související