Alpa: Od bezbarvé vodičky ke krému a zubní pastě. Víte ale, proč se jí říká francovka?

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Francovka Alpa je už na trhu více než sto let
0:00
/
0:00

Výrobu tradičního bylinkového výluhu odstartovala jedna cesta do hor. Už přes sto let francovka ulevuje od bolesti a dezinfikuje. Nabízely ji ale i prodejny Baťa.

Připravil: Jan Kovařík
Dramaturgie: Magdalena Šorelová
Zvukový mistr: Roman Špála
Zvukový design: Jiří Litoš
Režie: Jitka Škápíková
Premiéra: 23. 6. 2020

Francovka Alpa se začala vyrábět počátkem minulého století v dílně šikovného drogisty a lékárníka v Králově Poli. Bezbarvá nebo zelená vodička zdomácněla v lékárničkách u nás i v zámoří. Start ale měla skromný. Za její výrobou stojí Josef Veselý.

Zachránila ho hlava plná nápadů

Inspirací pro výrobu přípravku Alpa byla cesta do Alp a horské byliny

Šikovný český drogista a později lékárník se narodil v roce 1886 ve Svitávce na okrese Blansko. Dětství neměl lehké. Takže když se chtěl postavit na vlastní nohy, chyběly mu peníze. Nechyběla mu ale hlava plná nápadů, ani podnikatelský nos a pracovitost.

Na nápad vyrábět alkoholový bylinkový výluh prý přišel na jedné ze svých cest do Alp. Inspirovaly ho alpské léčivé rostliny. Sestavil z nich vlastní recepturu a otevřel si v domě na nároží dnešních ulic Riegrova a Bulharská malou soukromou firmičku. Nazval ji „První česká výroba francovky Alpa, Josef Veselý, Brno-Královo Pole“.

To bylo v roce 1913. Téhož roku si zaregistroval 22. června u Obchodní a živnostenské komory v Brně ochrannou známku: nejprve slovní – Alpa, později přidal i etiketu, na které byla vyobrazená vodní víla a text Alpa.

Proč je francovka francovka?

Termín sahá do 17. století, kdy se tímto slovem označovala jakákoli francouzská pálenka. Později se tak označovala pálenka s vysokým obsahem alkoholu získaná destilací různých druhů vín.

Koupil jsem si francovku, dal jsem za ni...

Výrobu začal Josef Veselý v malém. Jeho firma ale utěšeně prosperovala a Alpa, alkoholický roztok éterických olejů, vonných látek z bylin a přírodního mentolu, si rychle získala přízeň zákazníků.

Malé balení takzvané francovky v roce 1922 stálo pět korun, střední balení 13 korun a půllitrovou láhev bylo možné koupit za 30 korun. Spotřebitelé si Alpu oblíbili kvůli jejímu univerzálnímu využití – od dezinfekce po masáž svalů.

Historická proměna francovky Alpa

Spolu se zájmem zákazníků přišel čas rozšířit i firmu. Veselý do podnikání zapojil i bratra Karla a manželku Marii, dceru královopolského hostinského Františka Krčka. Ale stále to nestačilo. Navíc pořád chyběl kapitál, tolik potřebný k růstu firmy.

Proto o pět let později přibral dalšího pomocníka. Jan Chládek dodal finance a zároveň došlo k přetvoření soukromé živnosti na veřejnou společnost s názvem „Alpa, výroba mentholové francovky Veselý a Chládek v Králově Poli na Moravě“.

Nevydařená spolupráce a dva miliony lahví

Spolupráce se ale nejspíš nevyvíjela zrovna idylicky. Po deseti letech, v roce 1928, ji Chládek ukončil. Veselého firma potom také dostala definitivní název: „Alpa, továrna lučebních a kosmetických přípravků, Josef Veselý, Královo Pole, Ugartova 28.“

Historická balírna společnosti Alpa

V té době se taky přestěhovala do větších prostor. Koncem 20. let minulého století byla výrobní kapacita brněnského závodu zhruba dva miliony lahví. Firma se rozšířila o velký výrobní sklad v Praze na Žižkově.

Ke klasické alpě přibyl francovkový krém a vzápětí se přidala i zubní pasta a francovka Lesana s výtažkem z jehličí. Výrobky Josefa Veselého byly čím dál oblíbenější a v rámci svého sortimentu je nabízely i prodejny obuvi firmy Baťa.

Který výtvarník stojí za legendárním logem? Jaké reklamní kampaně Alpu nejvíce proslavily? Jak firma přestála revoluční roky 1948 a 1989?

Spustit audio
autoři: Jitka Škápíková , Magdalena Šorelová

Související