Zkoušení a testování do školy patří. „Děti nemohou jen objevovat,“ míní odborník na vzdělávání Michal Orság
„Nejsem progresivní učitel, ale jsem vyznavačem tradičního školství,“ vysvětluje na Dvojce ředitel Edukační laboratoře Michal Orság. „Když žákům něco předáváme, tak musíme zjistit, jestli tomu rozumí.“ Je zastáncem testování a zkoušení, teprve potom je čas i pro objevování. K čemu jsou známky? Není lepší slovní hodnocení? Mají žáci hodnotit kvalitu výuky učitele? Zabíjí škola kreativitu? Poslechněte si záznam Blízkých setkání s Terezou Kostkovou.
„Je důležité předat žákům pevný základ,“ vysvětluje smysl tradičního přístupu v českém školství odborník na vzdělávání Michal Orság.
„Nemyslím si, že by učení mělo děti jen bavit. Je potřeba, aby se některé věci naučily nazpaměť,“ říká ředitel Edukační laboratoře, která vzdělává české učitele. I proto podle jeho názoru patří do školy zkoušení a testování.
„Nelze spoléhat na to, že děti budou jen objevovat. Musí mít znalosti a vědomosti. Potřebujeme mít jasné důkazy o tom, co se děti naučily,“ popisuje Orság.
Učitelé se podle něj nemusí slepě držet osnov. „Mají možnost si přizpůsobit své školní plány. Třeba podle toho, jaké mají žáky ve třídě,“ míní v rozhovoru na Dvojce. Zmiňuje významnou roli učitelů, ale i ředitelů. „Dobrých škol jsou u nás stovky,“ odhaduje.
Související
-
Denisa Hejlová: Podle výzkumu komunikace ve školství tu je pořád duch habsburského systému
Rozsáhlý výzkum zaměřený na komunikaci v oblasti školství odhalil závažné nedostatky. Aktérů komunikace je příliš, informace jsou nesrozumitelné a nadbytečné. Vládne chaos.
-
Magdalena Málková, spoluzakladatelka školy Prosperity: Co by se mělo změnit v českém školství?
Jak se z nákupčí v oblasti mezinárodního obchodu stane učitelka základní školy? Co by se mělo změnit v českém školství? V čem je škola Prosperity jedinečná?
-
„Rozhodně dětem neříkejte, počkej, škola tě naučí,“ radí dětská psychiatrička
Jak zvládnout začátek nového školního roku? „Hlavně se zbytečně nestresovat. Každé dítě má své tempo,“ konstatuje dětská psychiatrička Lucie Vašková.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.