Vrácení nevhodného vánočního dárku letos komplikují zavřené prodejny. Co dělat, radí dTest

15. leden 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Podmínky dobrovolného vracení dárků do kamenných prodejen si určují sami obchodníci

O Vánocích se leckdo dostane do situace, že obdaroval špatně. Dotyčný už danou věc má, nebo se mu nelíbí. Naštěstí lze u řady obchodníků zboží vrátit. Jak postupovat?

Čtěte také

„Nejjednodušší situace je u zboží, které bylo zakoupeno přes e-shop,“ říká právnička spotřebitelské organizace dTest Soňa Libigerová. Až na výjimky, jako jsou potraviny, hygienické zboží nebo třeba DVD, lze zboží vrátit do 14 dnů bez uvedení důvodu.

Postup je jednoduchý. Od převzetí zásilky běží 14denní lhůta pro kontaktování prodejce. Následuje 14 dnů, které má spotřebitel na to, aby zboží prodejci odeslal. E-shop má dalších 14 dnů na vrácení peněz.

Až do odvolání zavřeno!

Vrátit zboží bez udání důvodu umožňuje nad rámec běžných reklamací i řada kamenných prodejen. Situaci však v posledních měsících značně komplikuje pandemie a nouzový stav, kdy řada z nich musela své provozovny uzavřít.

Čtěte také

„Kamenné prodejny většinou v povánoční době umožňují dobrovolné vrácení zboží bez udání důvodu ve lhůtě 30, 60 nebo 90 dní od zakoupení. Nyní se tato lhůta prodloužila až na 120 dní,“ upřesňuje Soňa Libigerová.

Co ale dělat, když je prodejna zavřená? „V případě, že je kamenná prodejna zavřená, doporučuji kontaktovat prodejce a domluvit se s ním na postupu vrácení zboží. Pokud se spotřebiteli nepodaří kontakt na prodejce sehnat, je možné poslat reklamaci či požadavek na vrácení zboží na adresu sídla firmy.“

Je však nutné mít na paměti, že pokud spotřebitel využije dobrovolného vrácení dárku do kamenné prodejny, musí počítat s tím, že mu obchodník může místo peněz vystavit poukaz.

Kdo je v právu?

V případě, že obchodník nechce uznat reklamaci a tvrdí, že škodu způsobil spotřebitel, není vše ztraceno. „Je zde možnost bránit se pomocí znaleckého posudku, který poté může sloužit jako důkaz u soudu. Nebo lze kontaktovat Českou obchodní inspekci v případě mimosoudního řešení sporu.“

Soňa Libigerová dodává, že pokud se ukáže, že byl spotřebitel v právu, musí obchodník zaplatit všechny náklady reklamace.

Obtížným reklamacím zboží se dá také předejít pečlivým výběrem e-shopu. Seznam nedůvěryhodných e-shopů uvádí na svých webových stránkách spotřebitelská organizace dTest i Česká obchodní inspekce.

Spustit audio

Související