Co s vánočními dárky, které se nehodí? Neváhejte s jejich vrácením či reklamací

30. prosinec 2015

Vánoční dárky jsou už rozdány. Z některých ale radost nebývá tak velká. Ne vždy třeba sedí velikost oblečení nebo se dárek prostě nehodí. Vracet nebo měnit zboží si většina lidí už zvykla, ale je nutné přitom dodržovat určitá pravidla. Jak na to radil Miloš Borovička ze spotřebitelského časopisu dTest.

Určitá pravidla je třeba dodržovat, pokud jsme zboží nakoupili třeba v e-shopu. Tam je třeba dodržet lhůtu, kterou v takových případech stanovuje občanský zákoník. V každém případě se vyplatí dlouho neváhat a začít jednat co nejrychleji.

Jiří HOLOUBEK, moderátor
--------------------
Je 10 hodin a 8 minut, posloucháte Dopoledne s Dvojkou a děláte dobře z mnoha důvodů a jedním z nich je naše Spotřebitelská poradna, která právě začíná. Vánoce jsou za námi a je možné, že po nich zůstaly dárky, které jsme našli pod vánočním stromečkem, ale co když ty dárky nesedí, nefungují nebo prostě neodpovídají našim představám. Vracet nebo měnit zboží, to je poměrně běžné, ovšem je třeba jednat zavčasu, zvolit tu správnou cestu, navíc to právo neplatí všude a rozhodně není neomezené. No, a jak je to s reklamací vánočních dárků? Jestlipak můžeme třeba ušetřit v právě začínajících výprodejích a tak dále. Nejenom o tom si budeme povídat s právním poradcem dTestu panem Milošem Borovičkou, který už je se mnou ve studiu. Hezké dopoledne.

Miloš BOROVIČKA, právní poradce dTestu
--------------------
Hezké dopoledne.

Čtěte také

Jiří HOLOUBEK, moderátor
--------------------
Pojďme začít tím, když dárce nakupoval přes e-shop, což je poměrně populární a využívá se to stále více, může vrátit zakoupený vánoční dárek, pokud se tedy obdarovanému nelíbí nebo nehodí a jaké podmínky se v tom případě musí dodržet?

Miloš BOROVIČKA, právní poradce dTestu
--------------------
Tak, občanský zákoník tady to upravuje přímo výslovně a říká, že jestliže převezmeme zboží z e-shopu, máme 14 dní na to, abychom ho vyzkoušeli, řekněme nějakým přiměřeným způsobem, jestli nám je, jestli nám vyhovuje, a do 14 dnů můžeme odstoupit od smlouvy, tedy napsat e-shopu, že smlouvu chceme zrušit nebo ten, kdo tu smlouvu uzavíral samozřejmě, já jako obdarovaný většinou nejsem ta strana, která uzavírala smlouvu, tedy musím se domluvit s dárcem nebo ten většinou předá fakturu, účtenku nebo ten kontakt, a ten obdarovaný potom může komunikovat na základě de facto takovéto plné moci s e-shopem a domluvit si buďto vrácení peněz nebo že si v e-shopu vybere něco jiného. Jak říkám, je na to 14 dní od převzetí toho zboží, tedy od okamžiku, kdy jsem třeba přišel na kamennou pobočku toho e-shopu nebo mi přišlo poštou a já jsem si ho vyzvedl. Což třeba u těch Vánoc, kde nakupuje dříve, tam už ty lhůty možná budou uplynulé, ale každý e-shop zase, aby konkuroval kamenným obchodům, které často umožňují i vrácení po Vánocích, tak tu zákonnou lhůtu prodlužuje o týden, třeba do konce roku. Takže je dobré se podívat do obchodních podmínek, do těch marketingovým materiálů, které třeba e-shop k tomu dával nebo posílal, do kdy můžu, jinak ze zákona platí těch 14 dní od převzetí.

Jiří HOLOUBEK, moderátor
--------------------
Ta důležitá věta - bez udání důvodu?

Miloš BOROVIČKA, právní poradce dTestu
--------------------
Bez udání důvodu není tam, řekněme třeba jenom ta výměna, můžu prostě odstoupit od smlouvy.

Jiří HOLOUBEK, moderátor
--------------------
Existují nějaké výjimky z toho práva na odstoupení od smlouvy? Všude jsou výjimky.

Miloš BOROVIČKA, právní poradce dTestu
--------------------
Výjimek je řada, zase jsou uvedené v občanském zákoníku, a kolem těch Vánoc bych zmínil zejména CD, hudbu, filmy, hry, které mají porušený ten původní obal. Protože bylo velmi jednoduché, řekněme si to, dostat od Ježíška, zkopírovat si to do počítače a pak to vrátit, tak tohle to zákon neumožňuje. Tak, to je jedna věc, která možná někoho může trápit, ale je to zase přirozené. Pak jsou to věci, které jsou třeba upravené na míru, věci, které podléhají výchylkám finančního trhu. A tady předpokládám, že nedostáváme běžně pod stromečkem zlaté slitky nebo něco podobného, takovéto věci.

Jiří HOLOUBEK, moderátor
--------------------
No, u nás tedy ne. Mluvili jsme hlavně o e-shopech v tom úvodu, jak to vypadá v kamenných obchodech, liší se nějak ta situace?

Miloš BOROVIČKA, právní poradce dTestu
--------------------
Liší se v té zákonné úpravě, protože zákonná úprava nepředpokládá, že uzavřeme-li smlouvu v běžném kamenném obchodě, že můžeme bez udání důvodu odstoupit. A zase obchody to dělají, je to poměrně zvykem zvláště u těch řetězců a obzvláště kolem Vánoc, kdy vědí, že nakupujeme dárky tak, abychom něco měli a ne vždy se třeba trefíme do velikosti, ne vždy se trefíme do vkusu, ale není to jejich zákonná povinnost. Když nám to před Vánoci slíbí, že budeme ten dárek moci vrátit, tak to samozřejmě dodržet musí. Je to součást smlouvy. Ale neexistuje, že bych cokoliv, co koupím v kamenném obchodě, mohl bez udání důvodu v jakékoliv lhůtě vrátit. Tam už by třeba na věci musela být vada, muselo by to být zboží poškozené nebo neodpovídat popisu, neodpovídat vlastnostem, které nám třeba ten prodávají určil. Pak ho můžu reklamovat, ale ne vracet bez udání důvodu.

Jiří HOLOUBEK, moderátor
--------------------
To jsme u vracení, případně výměny. Ale co se stane s takovou obyčejnou reklamací? Něco mám, ono se mi to líbí a funguje to, ale to trvá jenom 20 dní, 30 dní, půl roku, ta věc se rozbije. Můžu jako obdarovaný nějak tuhle situaci vyřešit?

Miloš BOROVIČKA, právní poradce dTestu
--------------------
Zase ta záruka nebo odpovědnost za vady lépe řečeno, podle občanského zákoníku, působí proti tomu kupujícímu, tedy v součinnosti s tím, kdo mě tím dárkem podaroval, bych měl reklamovat. Ono většinou stačí, když mi předá účtenku, obchod neověřuje, kdo konkrétně tam byl, kdo by si to taky pamatoval, ale u e-shopů to občas ten záznam o tom, kdo to konkrétně kupoval, tam bývá. Ale mám-li účtenku, většinou jsem zplnomocněn tedy k tomu, abych provedl reklamaci a tu reklamaci si vyřídil. Problémy s tím nebývají, ale musím prokázat, že to zboží bylo koupeno v konkrétním obchodě a konkrétní obchodník odpovídá za tu vadu, která na věc je. Dělám to nejčastěji tou účtenkou, stačí mi někdy občas třeba výpis z karetního účtu, pokud jsem platil platební kartou. Říká se, že třeba i výpověď svědka, který to nakupoval spolu, může dosvědčit, že ta věc byla nakoupená. I když opravdu v praxi jsem se s tím moc nesetkal.

Jiří HOLOUBEK, moderátor
--------------------
Akce, výprodeje, slevy, to jsou nápisy, které i před Vánocemi, ale především po nich na nás koukají ze všech stran. Jak to probíhá v takových případech, jsou ta pravidla stejná?

Miloš BOROVIČKA, právní poradce dTestu
--------------------
Pravidla bývají stejná, co se týká reklamací, tam na zboží není nijak omezená záruka, pokud to zboží není prodáváno pro nějakou vadu. Ono se může stát, křivě přišitý zip, zlevníme o 10 %, tak ten zip už nemůžu reklamovat. Ale jinak to zboží má všechna práva a prodávající všechny povinnosti, jako kdybych to koupil před Vánoci. Trošku horší to bývá s těmi výměnami, obzvláště v těch kamenných obchodech, protože se chtějí zbavit toho zboží, tak často neumožňují, řekněme bez udání důvodu ho po 14 dnech vrátit, protože zase zákon jim to nepřikazuje, záleží jenom na nich, jak to konkrétně mají upraveno v obchodních podmínkách. V e-shopech je to stejné před Vánoci i po Vánocích, mám 14 dní na rozmyšlenou.

Jiří HOLOUBEK, moderátor
--------------------
Poslední otázka ode mně, než dáme prostor našim posluchačům. Vouchery, slevové poukázky. Pokud z nějakého důvodu nevyužiju tu poukázku jako dárek, můžu s tím ještě něco udělat? Nedejbože nechal bych ji propadnout, pak ji asi vracet nemohu.

Miloš BOROVIČKA, právní poradce dTestu
--------------------
Na to velký pozor. Existuje na to rozsudek Nejvyššího soudu, který říká, že taková slevová poukázka je něco jako jogurt, a já si rozmyslím, jestli ji nechám propadnout a nebo ne, a je to jenom na mě jako na spotřebiteli, zdali tu lhůtu nebo ve lhůtě ten voucher uplatním nebo neuplatním. Nám se to trošku jako spotřebitelským organizacím nelíbí, protože je to trošku něco jiného, ale ten rozsudek už je asi 5 nebo 6 let starý a česká judikatura k tomu přistupuje tak, uplyne-li to datum, které je na voucheru, tak prostě nemá nárok na to, abychom dostali nějaké peníze zpět.

Jiří HOLOUBEK, moderátor
--------------------
Ale vy teď, přátelé, máte rozhodně nárok na to, abyste se zeptali na cokoliv, co vás zajímá na telefonních číslech 221552424 nebo 2525 na konci, a to hned po písničce.

/ Písnička /

Jiří HOLOUBEK, moderátor
--------------------
Je 10 hodin a 21 minut a židli od nás přijal alespoň na pár minut právní poradce dTestu Miloš Borovička, se kterým dnes řešíme jak na to, abychom mohli a správně vrátit či vyměnit dárky, které jsme možná pod vánočním stromečkem našli a které se ne úplně hodily, anebo se záhy porouchaly. Na všechno, na co se zeptáte, má pan Borovička jistě odpověď. My čekáme na první dotaz. Hezké dopoledne, kdo se dovolal?

osoba
--------------------
Dobrý den.

Jiří HOLOUBEK, moderátor
--------------------
Dobrý den.

osoba
--------------------
Já bych měla na vás takový dotaz. Já jsem si koupila přes e-shop klenoty, hodinky, hodinky s automatem, protože tyto hodinky jsem předtím měla dvakrát za sebou, cirka vždy mi fungovaly bez problémů kolem 15 let, chtěla jsem opět tyto automaty. Když, byla jsem hrozně ráda, že jsem je sehnala a musím říci, že předtím měly vždy taky kovový řemínek. Tentokrát se stalo to, že jsem je asi týden nosila a úplně mi ruka začala svědit, no, je vidět, že složení toho řemínku kovového bylo jiné než předtím. Bylo to do těch 14 dnů jsem je šla vrátit, napřed mi to vrátili a asi po 14 dnech mi vrátili zpět, protože když jsem je týden nosila, takže už je nemůžu vrátit. Tak, jak se to mělo vyzkoušet?

Jiří HOLOUBEK, moderátor
--------------------
Děkujeme za ten dotaz. Miloš Borovička má slovo.

Miloš BOROVIČKA, právní poradce dTestu
--------------------
No, tak zákon říká, že do 14 dnů od převzetí toho zboží můžu odstoupit od smlouvy a tady se nejedná o žádnou výjimku, která by třeba z hygienického hlediska bránila vrácení toho zboží. Tedy pokud jste odstoupila od smlouvy, ono pozor na to, nestačí to tam dát nebo poslat, vždycky je potřeba udělat nějaký ten formální úkon, sepsat to, poslat formulář, poslat e-mail, tak máte nárok na vrácení peněz. Ono to vyzkoušení vždycky, ono je to takové trošku v každé situaci se to posuzuje trošku jinak. Když si koupím videokameru a jedu s ní na 14 dní na dovolenou a pak ji prakticky zničenou vrátím, nebo od písku a podobně, no, tak je to přesažení tý běžný míry, ale na druhou stranu nebrání mi to odstoupit od smlouvy. Já, pokud to vyzkouším nadmíru, která vždycky bude dosti individuální, tak jediné, za co ručím, je za snížení hodnoty toho zboží. Tedy pokud bych třeba na těch hodinkách poškrábal sklíčko nebo něco takového. Tak hodinář ho vyčistí, to čištění mi naúčtuje, a to si strhne z té ceny hodinek, protože já, řekněme, jsem to zkoušel tak, že jsem s tím šel někam tancovat a hodinky jsem třeba někde poškodil, ale pořád mám právo odstoupit od smlouvy a ručím za snížení hodnoty toho zboží. Takže neexistuje, že by nevrátili peníze. Já si myslím, že v lepší situaci vyzkoušet hodinky tím, že si je dám na ruku a zjistím, že právě mi to dělá něco ten kovový řemínek, to k tomuto účelu je ta 14denní lhůta na vyzkoušení.

Jiří HOLOUBEK, moderátor
--------------------
Čili bychom asi mohli doporučit paní posluchačce, ať to zkusí znovu, znovu se vrátí k tomu úkonu a rozhodně má s sebou všechny důležité doklady, které potřebuje, a tam je to a mělo by být i napsáno.

Miloš BOROVIČKA, právní poradce dTestu
--------------------
A trvá na tom, ať ji vrátí peníze, protože ona už vlastně ten úkon provedla, případně ať se ozve k nám do dTestu, zkusíme poradit s konkrétními kroky.

Jiří HOLOUBEK, moderátor
--------------------
Děkujeme. A měli bychom být ve spojení s dalším posluchačem nebo posluchačkou. Hezké dopoledne.

osoba
--------------------
Dobrý den, tady Martin od Chrudimska. Já jsem se chtěl zeptat, ta 14denní zákonná lhůta platí, i když to koupím třeba zboží někde na inzerát nebo přes nějaký portál jako je Aukro, že si ho vydražím a je to od soukromýho prodejce, není to třeba přes ten e-shop? Děkuji.

Jiří HOLOUBEK, moderátor
--------------------
Zajímavá otázka, děkujeme.

Miloš BOROVIČKA, právní poradce dTestu
--------------------
Tak záleží na tom, jestli prodejce je nebo není podnikatel. A on klidně přes ty inzertní portály Aukro nebo IB může prodávat podnikatelským způsobem. Jak to poznám? Vyhledám si konkrétního člověka, jestli třeba není v rejstříku živnostenském przp.cz podle jména se tam dá hledat, podle adresy. Pokud je to živnostník a běžně prodává, pak samozřejmě to právo odstoupit od smlouvy mám. Trošku na těhle těch inzertních serverech bývá problém, že tam někteří lidé podnikají neoprávněně. Oni de facto provozují e-shop, prodávají ve velkých objemech, ale nikde to nehlásí, nikdo je nekontroluje, nemají IČO, nemají živnostenský list. Z pohledu občanského zákoníku je to stále podnikatel, dodává za účelem dosažení zisku tomu spotřebiteli a spotřebitel má právo odstoupit od smlouvy. Přitom z hlediska toho veřejného práva je to ještě neoprávněné podnikání. Takže pokud někdo třeba prodává přebytky z domácnosti a opravdu to dělá příležitostně, podnikatelem není, tam by právo na odstoupení od smlouvy bylo, pokud se podíváte, a těch aukcí a těch inzerátů tam má desítky, stovky, tak lze předpokládat, že opravdu se tím živí nebo že to dělá za účelem dosažení zisku a spadá na něj to právo ochrany spotřebitele a tím pádem je ta 14denní lhůta pro odstoupení od smlouvy.

Jiří HOLOUBEK, moderátor
--------------------
To, o čem mluvil pan Martin, tedy když já jako Jiří Holoubek soukromník budu prodávat přes nějaký takový server svoje obnošené ponožky, tak rozhodně nějaký návrat do 14 dní a podobně, tam to neplatí.

Miloš BOROVIČKA, právní poradce dTestu
--------------------
Tam by to neplatilo.

Jiří HOLOUBEK, moderátor
--------------------
Když jsem větší prodejce, tam by to platit mělo a je potřeba si to zkontrolovat.

Miloš BOROVIČKA, právní poradce dTestu
--------------------
Přesně tak.

Jiří HOLOUBEK, moderátor
--------------------
Děkujeme. Ještě jeden telefonát stihneme, jestli máme někoho na lince? Dobrý den, kdo se dovolal?

osoba
--------------------
Tady Vlachová Plzeň. Chtěla bych se zeptat pana Borovičky na nějaké ..., teď jak vysíláte program.

Jiří HOLOUBEK, moderátor
--------------------
Na nějaké ..., pardon, neslyšeli jsme.

osoba
--------------------
Na ty vady třeba spotřebičů, jak pokračovat při vrácení?

Jiří HOLOUBEK, moderátor
--------------------
Aha, dobře, děkujeme pěkně za dotaz. Pravděpodobně poslední v dnešní Spotřebitelské poradně. Já myslím, že jsme to poměrně pojmenovali všechno už v té první části našeho povídání. Ale kdybyste to měl shrnout do jednoduché informace?

Miloš BOROVIČKA, právní poradce dTestu
--------------------
Máme-li na výrobku vady, máme dvouletou lhůtu od převzetí věci na reklamaci. Reklamujeme u prodávajícího nebo pokud je nějaký servis určený v záručním listě, tak u něj. Dávejme pozor, co píšeme do reklamačního protokolu, nebo co tam píše ten prodávající. V prvním půlroce naše práva jsou silnější než v tom ostatním, máme třeba nárok na výměnu. A prodávající musí prokázat, že vada na věci nebyla. Pokud to neprokáže, má se za to, že tam je, a většinou tedy máme nárok buďto na tu výměnu, není-li možná, tak na odstoupení od smlouvy. Tak, ono by se o tom dalo mluvit hodiny, ale krátká informace doufám, že stačí?

Jiří HOLOUBEK, moderátor
--------------------
Já také doufám, že je užitečná jak pro paní Vlachovou, tak pro vás ostatní, kteří jste nás právě teď poslouchali. To byla naše Spotřebitelská poradna a já děkuji, byl tady s námi právní poradce dTestu Miloš Borovička. Těším se na slyšenou zase někdy příště. Hezký den.

Miloš BOROVIČKA, právní poradce dTestu
--------------------
Hezký den, na slyšenou.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Ostatní záznamy poraden najdete v iRadiu v Dopoledni s Dvojkou.

autor: ČRo Dvojka
Spustit audio