Jak vrátit vánoční dárky a dárkové kupony? Včetně případů, kdy zrušili obchod

22. prosinec 2016

A proč je lepší dávat radši peníze do obálky?

„Pokud něco koupíte v e-shopu, máte 14 dnů na to si zboží vyzkoušet, zjistit v jakém je stavu a jestli vám sedí. A do těch 14 dnů můžete odstoupit od smlouvy a dalších 14 dnů máte na samotné vrácení," říká právní poradce dTestu Miloš Borovička.

„Řada e-shopů umožňuje zboží zakoupené od listopadu tzv. pro Ježíška vrátit třeba do 15. ledna. Ale vždycky to záleží na podmínkách konkrétního e-shopu. Ze zákona platí 14denní lhůta.“ U zboží zakoupeného dříve vám nezbývá nic jiného než se pokusit prodat ho v bazaru, přes inzerát nebo webovou aukci.

Vrácení zboží v kamenné prodejně

Protože ale kamenné obchody chtějí konkurovat e-shopům, tak kolem Vánoc často přicházejí s podobnou nabídkou. Neexistuje tady ale jednotné pravidlo. „Někdo vyžaduje původní obal, cedulky. Někdo zase jen vymění zboží za jiný kus nebo za něco jiného ze sortimentu. Někdo vrací peníze.“


Potřebujete původní krabici?
Při reklamaci rozhodně nemusíme mít původní obal. Ale při vracení zboží bez udání důvodu ano. Protože tím vzniknou obchodníkovi náklady na znovuzabalení.

Problém bývají hlavně cedulky u oblečení. Každý je chce odstřihnout, aby obdarovaný neviděl cenu. „Zeptejte se radši dopředu v obchodě. Někdy to třeba obchodníci sami přelepují, abyste to mohli po Vánocích přinést zpátky.“

Co dělat, když zruší obchod, kde jste dárek koupili? „Doporučuju najít na účtence identifikační číslo obchodníka a podívat se do živnostenského rejstříku, kde má obchodník sídlo. Pokud je to obchodní společnost, může mít pobočku jinde. Pokud je to živnostník, stále odpovídá za své závazky.“

Problémy s dárkovými kupony

Co dělat s propadlým dárkovým kuponem? „Nejvyšší soud už před asi osmi lety řekl, že je to čistě na zákazníkovi. Jako když si koupíte jogurt a necháte ho projít v lednici. Samozřejmě i tady záleží na domluvě s obchodníkem. Ale někdy je prostě lepší dát do obálky peníze.“

Co když ale sám obchodník odmítá zaplacenou službu poskytnout z nějakého důvodu? „Pak byste toho obchodníka měli vyzvat k nějakému termínu. A pokud je on sám v prodlení s poskytováním, tak vám kupon nemůže propadnout. Šlo by z jeho strany o tzv. bezdůvodné obohacení.“

autor: ČRo Dvojka
Spustit audio