Vladimíra Dvořáková: Obstrukce v Parlamentu? Skutečný problém je, že neumíme zkušenosti s pandemií zohlednit
Novela pandemického zákona, který uzákoní vydávání protikoronavirových opatření, byla schválena. Vládní koalice v pátek přehlasovala po několika dnech opozičních obstrukcí senátní veto. „Problematické ale nejsou ve skutečnosti obstrukce. Největším problémem zůstává, že nedokážeme zkušenosti s pandemií zohlednit,“ poukazuje politoložka.
Zákon, který nyní čeká na podpis prezidenta a který by měl sloužit jako pojistka pro případné další vlny epidemie, provázely po celou dobu nemalé emoce.
Čtěte také
„To je ale přirozené. Důležité záležitosti vždycky vyvolávají emoce. A vůbec celá pandemie je hodně emotivní. Tady ale byl problém v tom, že projednávání zákona doprovázely obstrukce a že Senát pandemický zákon odmítl, ačkoli tam vláda má většinu,“ popisuje situaci ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková.
„Největším problémem ale podle mě je, že nedokážeme zohlednit zkušenosti, které s pandemií máme.“
Absence senátorů a obstrukce opozice
Podle Vladimíry Dvořákové by totiž bylo dobré si říct, jak dalece byl nouzový stav využíván a kde byla jeho slabá místa. „Pandemický zákon by pak měl všechny tyto zkušenosti zohledňovat. Měl by být upravován na delší dobu bez ohledu na to, kdo bude v příští vládě. Ale tak tomu bohužel úplně není.“
Čtěte také
Nepochopitelné podle politoložky také je, že si vláda pětikoalice nedokázala u svých senátorů zajistit, aby pandemický zákon prošel napoprvé. „Šlo sice o jeden jediný hlas, ale bylo to v situaci, kdy velká část senátorů na zasedání chyběla. A pokud chybějí senátoři, kteří jsou s vládou spjati, je to problém. Základní věci by prostě měli podpořit.“
I mnohahodinové obstrukce opozice by měly mít podle politoložky jasnější vymezení v jednacím řádu, byť k parlamentnímu životu patří. „Je to součást strategie a taktiky oslovování voličů a občanů. Slouží k tomu, aby občané věnovali pozornost tomu, že se něco v Parlamentu děje, že má opozice jiný názor. Měly by ale být jasněji vymezeny, aby nedocházelo k paralýze Sněmovny.“
Od toho by měl být jednací řád. „Měl by obsahovat nástroje, které by opozici umožňovaly, aby se vyjádřila a měla i na to dostatek času, ale aby nedošlo k paralýze. Náš jednací řád ale v tomto směru dokonalý není, nedává příliš možnost obstrukce zkrátit. Na druhé straně obstrukce tohoto typu používaly i strany, které jsou nyní ve vládní koalici.“
Konec platnosti
Podle Vladimíry Dvořákové také nebylo jasně zdůvodněno, že šlo o stav legislativní nouze. „Vzhledem k tomu, že pandemický zákon měl platnost do konce února, bylo opravdu velmi důležité, aby byla novela přijata.“
„Legislativní nouze by měla být používána výjimečně, ale v tomto případě bych to vládě příliš nevyčítala. Původní pandemický zákon končil, a kdyby nastala situace, kdy by bylo třeba přijmout nějaké opatření, muselo by se jít rovnou k nouzovému stavu, což je opatření mnohem drsnější, než je pandemický zákon.“
Další témata rozhovoru: novela pandemického zákona; dozvuky loňské hospitalizace prezidenta Miloše Zemana; násilná atmosféra demonstrací.
Související
-
Přepis: Jak to vidí Vladimíra Dvořáková – 21. února 2022
Hostem byla politoložka Vladimíra Dvořáková.
-
Odpůrci pandemického zákona postavili u sněmovny šibenice. Napadli policisty, jednoho zranili
Shromáždění protestujících na Malostranském náměstí skončilo k 15.30. Zhruba 200 demonstrantů zůstalo v prostoru před Sněmovní ulicí, uvedla policie.
-
Vladimíra Dvořáková: Přijmout pandemický zákon byla nutnost. Odstraní se tak právní vakuum a chaos
Poslanecká sněmovna schválila návrh pandemického zákona, který ministerstvu zdravotnictví umožní vyhlašovat mimořádná opatření proti šíření covid-19 i bez nouzového stavu.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.