Velkopopovický Kozel: Pivo vagonových králů s kozlem ve znaku

První zmínky o vaření piva v Popovicích pocházejí z 16. století. Zlatý věk ale v Popovicích nastal, když panství v roce 1870 získal podnikatel František Ringhoffer. Moc mu chutnala místní voda, a tak ho napadlo znovu založit Velkopopovický pivovar. První várka tmavého ležáku se tu uvařila roku 1874.

Připravili: Jitka Škápíková, Jan Kovařík
Dramaturgie: Magdalena Šorelová
Zvukový mistr: Ladislav Reich
Hudba: Jiří Litoš
Premiéra: 1. 11. 2021

Všechno to začalo v centru Prahy v polovině 18. století. Tehdy bývala v samém srdci města, v Platnéřské ulici kousek od Mariánského náměstí, kovářská dílna. Založil ji v roce 1769 burgenlandský kotlář František Ringhoffer. Po jeho smrti roku 1827 dílnu převzal jeho syn Josef. Ten si navíc zřídil hamr v Kamenici u Jílového a začal vyrábět i cukrovarská zařízení.

Podnikání se rozjíždělo zlehounka, jenže když k prosté kovařině přibyla výroba pivovarských kotlů, začalo toho být na staroměstské usedlíky už moc. Ten hluk, lomoz a šrumec už nebyli ochotni snášet. Josefův syn František tedy továrnu přestěhoval na Nové Město do dnešní Opletalovy ulice. Roku 1852 však zakoupil pozemky v polích na opačném břehu řeky, v obci zvané Smíchov, a rozjel podnikání ve velkém.

Vagonoví králové

Bez Františka Ringhoffera II. by Smíchov nebyl tím, čím se stal. Byl to právě on, kdo položil základ slavné smíchovské vagonky i samotného města Smíchova. Do dvou let na zakoupených pozemcích vyrostl areál továrny, která začala vyrábět železniční nákladní vagony, zanedlouho přibyly také lokomotivní tendry, osobní vozy a pak ve spolupráci s Křižíkovou firmou i tramvaje.

František se stal starostou města Smíchova, od císaře pána dostal Rytířský řád, byl poslancem Českého zemského sněmu, a byl dokonce povýšen do šlechtického stavu s titulem baron. Když 23. března 1873 v pouhých šestapadesáti letech zemřel, odkázal svým třem synům továrny, rozsáhlá panství a několik zámků.

Vagony a pivo

Průmyslové impérium Ringhofferů nemělo v tehdejším Rakousku-Uhersku obdoby.  Během 1. světové války vyrobila vagonka přes dvacet tisíc vagonů. Později firma koupila i automobilku v Kopřivnici a postupně ovládala i další vagonky v Československé republice. Stala se tak vůbec největším výrobcem vagonů na světě.

František Ringhoffer si ze všech svých panství obzvlášť oblíbil to Velkopopovické. Nejen proto, že mělo výhodnou polohu poblíž staré císařské cesty do Vídně. Zamiloval si také tamní přírodu. V lesích poblíž Štiřína nechal zřídit anglický park s honitbou, vodu z Mariánské studánky si dokonce nechával posílat až do svého smíchovského sídla… A právě jakost a vydatnost zdejších vodních pramenů ho přiměly k tomu znovu založit zde Velkopopovický pivovar.

Proč mluvíme o znovuzaložení? Proč se v Popovicích vaří právě Kozel? Jaké druhy piva se vaří ve Velkých Popovicích dnes?

autoři: Jitka Škápíková , Magdalena Šorelová
Spustit audio

Související