Tomáš Zima: Škol je hodně. Politici to vědí, ale nemají odvahu to řešit

30. leden 2019

Český školský systém trápí nadbytečné množství škol, které vznikaly během boomu po roce 1989. Proč se stále nedaří vzdělávání v České republice zefektivnit a zkvalitnit?

„Jistě existují obory velmi potřebné pro dané regiony, ať už je to otázka zdravotnických profesionálů nebo učitelů. A i na univerzitách mimo hlavní centra máme obory na špičkové evropské úrovni, které by tam měly být nadále pěstovány. Ale neměly by mít snahu udržovat celé široké portfolio oborů, které tam po roce 1989 vzniklo,“ myslí si rektor Univerzity Karlovy Tomáš Zima a dodává, že stejný problém je i s počtem středních škol.

Řešení je na odvaze politiků

Škola byla při svém vzniku velmi moderní, příkladem je stupňovitá posluchárna chemie

Hlavní problém v otázce řešení nadbytečných škol vzniká podle něj na politické úrovni. „Umíte si představit politika, který řekne: ‚Přátelé, máme tady tři gymnázia, stačila by dvě. Pojďme to jedno zavřít.‘?“ ptá se Tomáš Zima. „Politici při neformálních setkáních samozřejmě připouštějí, že těch škol je hodně, ale je to otázka politického prosazení. Opozice sice také ví, že by to bylo potřebné, ale hned toho využije a řekne: ‚Vidíte, jak se dotyčný politik chová nezodpovědně – zavřením jedné ze tří škol sníží vzdělanost ve městě…‘“

Podle rektora největší české univerzity je to tedy především otázka politické odpovědnosti obyvatel měst a regionů. „Politici by se neměli bát zkusit to lidem vysvětlit a opozice by se měla chovat kultivovaně a ne jenom zneužívat situace,“ dodává s tím, že kvalita by ve školství měla převážit nad kvantitou.

Další témata rozhovoru: Umíme čelit populismu a chránit si demokracii? Jak měřit efektivitu školství? Budou čeští absolventi schopní konkurovat zahraničním studentům? A jak udržet v Česku lékaře a zdravotní sestry?

autoři: Zita Senková , and
Spustit audio

Související