Tomáš Kraus: Nabarvené ptáče je natočené elegantně. Krutá je jeho předloha

Z filmu Nabarvené ptáče
Z filmu Nabarvené ptáče

Do boje o nominaci na Oscara vysílá Česko Nabarvené ptáče Václava Marhoula. Proč se debaty o něm omezují často jen na to, jestli je míra v něm zobrazeného násilí přiměřená?

Film jsem viděl před týdnem. Není zdaleka tak brutální a nestravitelný, jak kritiky popisují. Naopak. Ten film je i díky neuvěřitelné kameře Vladimíra Smutného natočen elegantně. Krutá je jeho předloha,“ říká v pořadu Jak to vidí tajemník Federace židovských obcí Tomáš Kraus.

Nabarvené ptáče = Polanski?

O autorství knižní předlohy se vynořilo množství spekulací. Mluví se o tom, že zážitky, které polský spisovatel Jerzy Kosiński ve svém díle popisuje, jsou částečně jeho a částečně jeho přítele. Tím by podle Tomáše Krause mohl být režisér Roman Polanski: „Ten se o svém dětství nikdy příliš nevyjadřoval, pouze tvrdil, že bylo strašné a že je rád, že přežil.“

Jak zprostředkovat hrůzy války

Nabarvené ptáče je samozřejmě náročný film, protože je emotivní. Zlo se v něm demonstruje na vývoji hlavní postavy, kterou je malý chlapec. Proto chápu, že z kina odcházejí především dámy.“

Podle Krause je složité najít filmový jazyk, kterým by tvůrci dokázali věrohodně konfrontovat současné diváky s tvrdou realitou války. „Třeba film Saulův syn používá výrazové prostředky počítačových her.“ Na emoce diváka autoři snímku prý nepůsobí ani tak zobrazením válečných hrůz, ale spíš prostřednictvím zvuku.

Další témata rozhovoru: diskriminace Romů; vylidňování slovenského venkova; pronikání nacistické rétoriky do politiky.

Spustit audio

Související