Také rádi kupujete přes internet zboží z druhé ruky? Jak uspět při jeho reklamaci, poradí dTest

17. duben 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Možnosti vybavit si domácnost zbožím z druhé ruky využívají často mladé páry

S rozvojem internetového prodeje stále více lidí využívá možnost nakupovat v pohodlí domova. Spolu s tím roste i obliba nakupování zboží z druhé ruky. Ať už je cílem ušetřit nebo dát dané věci druhou šanci, přistupují k prodeji použitého zboží nejenom soukromníci, ale i velké firmy. Jaká jsou specifika second hand nákupů. A co neopomenout při reklamaci?

To, že je problematika reklamací zboží zakoupeného na internetu obecně palčivým problémem, potvrzuje i právnička spotřebitelské organizace dTest Soňa Libigerová.

Základní a nejdůležitější radou před koupí zboží na internetu, ať už nového nebo použitého, je prověřit si na základě uživatelských recenzí, zda se nejedná o podvodného prodejce.“

Co znamená použité?

Do kategorie použitého zboží zakoupeného na internetu spadá sortiment zboží z různých e-shopů, ale také zboží, které prodávají soukromé osoby. K tomu jim většinou slouží platformy jako Bazoš, S-Bazar, Market Place nebo třeba Aukro.

Patří sem ale i zboží, které internetový prodejce inzeruje jako rozbalené nebo předváděcí.

Trable se záručním listem

Častou otázkou je, zda se na použité zboží vztahuje záruka? Obecně platí, že záruka trvá 24 měsíců. Ale pozor. U použitého zboží může prodejce záruční dobu zkrátit na polovinu, tedy na 12 měsíců, varuje právnička.

Záruční lhůta začíná běžet od převzetí zboží. Kupující by se ale podle Soni Libigerové neměl spoléhat jen na záruční list. U záručního listu totiž platí, že práv ze záruky se může domáhat pouze první kupující, ledaže by kupující postoupil práva ze záruky dalšímu majiteli prostřednictvím například plné moci.

Pokud tedy obchod přijde na to, že kupující není prvním majitelem zboží, nemusí záruku uznat.

Jiná práva u soukromníka

Při nákupech použitého zboží nelze z podstaty věci počítat s jeho případnou výměnou. Prodejce totiž většinou žádnou podobnou věc k dispozici nemá

Pokud spotřebitel zakoupí zboží na dálku přes internet, má vedle reklamace ještě právo na odstoupení od 14 dnů. Pokud však zboží kupuje na dálku od soukromníka, toto právo nemá.

Zvykem také bývá, že u nové věci je možné kromě vrácení peněz žádat také výměnu zboží. U použité věci je to ale problém.

Nepředpokládá se totiž, že prodejce, ať už soukromník nebo podnikatel, má další podobnou věc k dispozici. Proto se mluví spíše o slevě. Kupující tedy může buď odstoupit od smlouvy nebo žádat slevu, upřesňuje právnička dTestu.

Vada výrobku vs. špatné používání

Pro reklamaci je potřeba mít doklad o koupi. Pokud jste ho ztratili, v případě kamenných prodejen postačí svědecká výpověď, v případě internetového nákupu je potřeba koupi zboží doložit jinak.

Pokud není reklamace uznána, ale na vině je podle prodejce špatné používání výrobku, rozhoduje znalec. Pokud nám dá znalec za pravdu, náklady včetně znaleckého posudku potom platí prodávající.

Speciální pravidla platí u textilu. Ať už se jedná o novou věc nebo použitou, neexistuje právo na výměnu špatné velikosti. Je to vždy na dobré vůli prodejců." 

U použitého zboží je navíc vždy nutné počítat s tím, že nezáří novotou. Zjevné vady, které jsou viditelné okem, proto nejsou předmětem reklamace, uzavírá Soňa Libigerová.

Spustit audio

Související