„Současná situace je velkou příležitostí pro experiment,“ ujišťuje odborník na vzdělávání
Školy nefungují, ale všechno zlé je pro něco dobré. Dnešní složitou dobu je třeba brát jako jednu velkou příležitost pro všechny zúčastněné. Jak? Odpovídal Bob Kartous z centra vzdělávání EDUin.
„Tuto situaci považuji za velký experiment, ke kterému by jinak nedošlo. Nechci, aby to znělo cynicky, ale ve školách se teď dějí věci, které by se dřív neděly,“ soudí Bob Kartous v Blízkých setkáních.
„Spousta učitelů, kteří měli motivační zábrany zdokonalit své digitální a technologické dovednosti, teď organizují digitální třídy a vedou s žáky diskuse po internetu a pravděpodobně jim to zůstane. Budou to i nadále využívat.“
Jak využít čas
Současná situace se podle něj dá využít mnoha způsoby. „Je to i skvělá příležitost zkusit vypracovat nějaký projekt, na kterém žáci mohou pracovat samostatně. To znamená, přenášet odpovědnost za vzdělání přímo na žáky.“
„To je to nejcennější, co si mohou odnést. Když učení a vzdělávání je jejich vlastní zodpovědnost.“ Může se i zlepšit komunikace mezi učiteli a rodiči. „Ze strany rodičů může přijít větší pochopení pro náročnost učitelské práce.“
Co je retrotopie? Je učitel, který mu zůstal v paměti? Co vnímá jako velký nedostatek ve školství? Jak by mohlo vypadat ideální školství? Jak se on sám ve škole učil?
Související
-
Po alternativní škole přichází úder reality, upozorňuje odborník na vzdělávání z centra Eduin
Pedagog by měl být učitel dětí a ne pouze předmětů, myslí si Bob Kartous. Náš model tomu ale neodpovídá. A proto víc a víc rodičů hledá alternativní řešení.
-
Jak se naučit empatii? Míra empatie je daná geneticky, připomíná vzdělávací analytik
Schopnost empatie se v dětech buduje v prvních měsících a letech. Jejich nejbližší ji mohou výrazně rozvinout, ale i potlačit, říká Bohumil Kartous z centra EDUin.
-
Tisíc let se nic nedělo. Teď technologie letí kupředu. Dokážete s nimi vychovávat děti?
Tak velké změně technologií nebylo lidstvo nikdy vystaveno, říká Bohumil Kartous ze vzdělávací organizace EDUin. Ve výchově tak nemůžeme čerpat z ničích zkušeností.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.