Slovanská epopej. Plátna pro vlastenecké dílo idealisty Muchy vyrobila továrna na plachty
V pražském Klementinu byla v roce 1919 zahájena výstava pěti obrazů z cyklu Slovanská epopej. Významné momenty z dějin Slovanů a českého národa namaloval Alfons Mucha, ikonický tvůrce pařížské secese. Projekt financoval americký rusofil Charles R. Crane a na malířovo přání Slovanskou epopej darovali Praze. Vymínili si, že pro ně město postaví výstavní síň. Mucha snil o pavilonu na Petříně, který by se stal zároveň mezinárodním centrem slovanstva.
Dvacet obrazů o velikosti až 6x8 metrů vznikalo na zámku Zbiroh skoro osmnáct let. Plátna vyrobila továrna na lodní plachty a modelem stáli například obyvatelé Zbirohu nebo malířovy děti. Muchův svébytný styl a propojování dějin s mýty se ocitá mimo jakékoli škatulky a ignoruje moderní směry.
Část umělecké obce ale záměr špatně pochopila. Doma není nikdo prorokem. Nekritický obdiv vyvolají obrazy „Slavnost Svantovítova na Rujáně“, „Zrušení nevolnictví na Rusi" a trilogie „Kouzlo slova“ až ve Spojených státech. Na novou pražskou výstavní síň Epopej stále čeká.
Související
-
1079. schůzka: Mistr secese
Před námi je další důležitá etapa našeho historického dálkového pochodu. Na ní nám bude společnost dělat malíř, o němž lze říct, že jestli někdo z českých výtvarník...
-
1080. schůzka: Monogram A. M.
Minule jsme se rozloučili s malířem, který ze všech našich výtvarníků udělal skutečnou díru do světa během pár let. Dnes v tom setkání budeme pokračovat.
-
Múza i milenka Jiřího Muchy. Oba spolupracovali s StB. Osudové ženy: Marta Kadlečíková
Říkalo se o ní, že je intelektuální hvězdou Prahy. Nebyla ale jen milenkou a organizátorkou bohémských večírků spisovatele Jiřího Muchy. Skrytě spolupracovala i s StB.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.