Richard Hindls: Digitální daň v důsledku zaplatí uživatelé

8. září 2020

Na digitální dani pro internetové giganty zatím mezi státy nepanuje shoda. Podle ekonoma Richarda Hindlse na ni ale doplatí zejména uživatelé.

„Pokud zvýším na začátku nějakému internetovému hráči daň, on si ji pak vybere od svých uživatelů nebo dodavatelů. A to není úplně dobře,“ říká v pořadu Jak to vidí… ekonom, statistik a profesor Richard Hindls. 

Čtěte také

O tom, že by bylo potřeba zavést daň z digitálních služeb pro velké internetové hráče, se začalo hovořit podle ekonoma Hindlse dva až tři roky nazpět. Důvodem bylo podle něj to, že internetoví giganti těží z uživatelského prostředí jednotlivých národních ekonomik. „Ze začátku to vypadalo jednoduše, ale pak se ukázalo postupem doby, že z toho budou jen potíže,“ míní Hindls.

Firmy v protiútoku

Ze strany internetový hráčů přišla podle ekonoma poměrně silná reakce. V podstatě řekli – tak nám tu daň dejte, když tedy myslíte, ale my si ty peníze vezmeme jinde, parafrázuje Hindls. „Apple se začal orientovat na vyšší zdanění tvůrců aplikací a Google, který má silné reklamní zázemí říká, že zvýší daň z reklamy,“ upřesňuje ekonom a statistik.

Z jednání o digitální dani úplně vystoupily Spojené státy, neshodla se na ní ale ani Evropa, přestože se podle Hindlse snažila Evropská unie najít společnou řeč. Dodává, že do dění vstupuje i Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD).

Irská vlajka

Hindls doplnil, že se přípravy digitální daně odložily nebo zpomalily také v České republice. Česko se snažilo postupovat podle Evropské unie. „Jenže Lucembursko a Irsko, což se někdy říká, že jsou daňové ráje, tuto věc zablokovalo,“ říká Hindls.

Jednání podle něj neusnadňuje ani to, že každá země navrhuje jinou výši daně, Velká Británie stanovila dvě procenta a například Česká republika začínala na sedmi procentech a v současnosti je ochotna přistoupit na procent pět.

Digitální daň jako zásah

A rýsuje se celoevropské řešení? V tuto chvíli situaci podle ekonoma blokují dva státy. „Zejména Irsko, kde jsou úplně jiné daňové podmínky než jinde,“ upřesňuje.

Ekonom Hindls připomíná, že se na velké internetové hráče dosud vztahovala jen daň z příjmu právnických osob a DPH. Digitální daň je podle něj zásah do daňového prostředí. „To já osobně nikdy nevidím moc rád, když se takhle uměle stanoví nějaké rámce, které se vymykají běžnému ekonomickému provozu,“ říká.

Další témata rozhovoru: propad reálné mzdy; situace v reklamě v pandemii koronaviru.

autoři: Zita Senková , cpk
Spustit audio

Související