Pozor na telefonní čísla začínající osmičkou. Některá už nejsou bezplatná

11. únor 2015

Stále více společností opouští klasickou zelenou linku 800 a přechází právě na linky modré, bílé apod. Jsou to banky, pojišťovny, dodavatelé elektřiny, plynu, vodárny, také tam jsou České dráhy a třeba i Česká správa sociálního zabezpečení. A tyto už jsou zpoplatněny.

Daniela BRŮHOVÁ, moderátorka
--------------------
10 hodin a 6 minut, začíná pravidelná středeční Spotřebitelská poradna. Proti mně už sedí Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu. Dobrý den, Lukáši.

Lukáš ZELENÝ, vedoucí právního oddělení dTestu
--------------------
Dobrý den.

Daniela BRŮHOVÁ, moderátorka
--------------------
A mluvit budeme o tom, na co jste si možná také, vážení a milí, občas naběhli nebo v poslední době naběhli, o zpoplatněných telefonních linkách začínajících číslem 8. My jsme totiž, Lukáši, zvyklí, že čísla, která začínají 8, většinou 800, tak jsou bezplatná, například linka naše dítě.

Čtěte také

Lukáš ZELENÝ, vedoucí právního oddělení dTestu
--------------------
Skutečně linka 800, to je takzvaně zelená linka, je linka bezplatná, na kterou voláme tedy zdarma, ale pak jsou i jiné linky.

Daniela BRŮHOVÁ, moderátorka
--------------------
Bílé a modré takzvané.

Lukáš ZELENÝ, vedoucí právního oddělení dTestu
--------------------
Přesně tak.

Daniela BRŮHOVÁ, moderátorka
--------------------
A jaká mají čísla?

Lukáš ZELENÝ, vedoucí právního oddělení dTestu
--------------------
Tam už bychom si jich museli pamatovat trochu víc, protože modrá linka má 800, pardon, 81 na začátku, 83, 84 a bílá linka, ta má předčíslí 840 až 842 a 847 až 849.

Daniela BRŮHOVÁ, moderátorka
--------------------
Prostě není to těch 800 tedy osm a dvě nuly, ale 8 a nějaké další číslo kromě nuly.

Lukáš ZELENÝ, vedoucí právního oddělení dTestu
--------------------
Přesně tak, akorát my víme, že to není 800, ale něco, akorát pak nevíme, jestli je to modrá nebo bílá, kde se ta cena také ještě trochu liší.

Daniela BRŮHOVÁ, moderátorka
--------------------
Ještě liší, k tomu se dostaneme. Jaké společnosti používají tyto linky, které nejsou bezplatné?

Lukáš ZELENÝ, vedoucí právního oddělení dTestu
--------------------
Stále více společností opouští takovou tu klasickou linku 800 tu zelenou a přechází právě na tady ty linky modré, bílé, jsou to banky, pojišťovny, dodavatelé elektřiny, plynu, vodárny, také tam jsou České dráhy, Česká správa sociálního zabezpečení, což teda je státní úřad, ne společnost.

Daniela BRŮHOVÁ, moderátorka
--------------------
E-shopy jsem se dívala na některé dokonce.

Lukáš ZELENÝ, vedoucí právního oddělení dTestu
--------------------
Jsou to i některé e-shopy, i někteří z těch zavedenějších.

Daniela BRŮHOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, co se s tím dá dělat? Znamená to, že dTest upozorňuje spotřebitele na to, že telefonují na linku, která začíná 8, myslí si, že to je zelená linka a pak jim přijde účet, který je i mimo ten tarif.

Lukáš ZELENÝ, vedoucí právního oddělení dTestu
--------------------
Samozřejmě důležitá je osvěta spotřebitelů, aby si uvědomovali, že volají na jinou linku než na linku bezplatnou. Je třeba si říct a, divné číslo, tady není 800, tady asi něco budu platit.

Daniela BRŮHOVÁ, moderátorka
--------------------
Dá se to někde zjistit například?

Lukáš ZELENÝ, vedoucí právního oddělení dTestu
--------------------
Bohužel ty společnosti, které mají na svém webu uvedeno to číslo, nemusí zatím informovat nebo neinformují o tom, kolik to stojí. Ono by to pro ně bylo i velice složité, protože by vlastně musely dát víc jak 60 cen, respektive 120 cen, protože máme modrou, bílou linku a přes 60 operátorů a každý operátor to účtuje jinak a nebo nahlédnout u operátora do svého ceníku. Takže to je jediná cesta. A řekněme si, když má takový ceník třeba půl milionů znaků, tak máme co hledat.

Daniela BRŮHOVÁ, moderátorka
--------------------
To tedy ano, to znamená, co radíte spotřebitelům?

Lukáš ZELENÝ, vedoucí právního oddělení dTestu
--------------------
Jednak snažíme se, aby si uvědomili to číslo, samozřejmě musíme říct musíte se do toho ceníku podívat, ať víte kolik platíte a také se někdy vyplatí pátrat na webu té společnosti, které chceme volat, protože někdy tam najdeme schované číslo, které je klasickou pevnou linkou nebo mobilním číslem. Takže pátrat.

Daniela BRŮHOVÁ, moderátorka
--------------------
Tohle není úplně jednoduchá rada. Možná dTest je znám tím, že umí zatočit, v uvozovkách, s těmito nešvary. Děláte něco proto, aby se změnily tyto poměry?

Lukáš ZELENÝ, vedoucí právního oddělení dTestu
--------------------
První, co jsme udělali, tak samozřejmě jsme museli udělat ty průzkumy, abychom zjistili, jak jsou ty ceny nastavené. Obrátili jsme se také na Český telekomunikační úřad a požádali ho o přijetí potřebných opatření. Pak už jsme s ČTÚ i jednali o tom, že se zaměří na některé ty operátory a bude více kontrolovat. Po průzkumu těch cen, kdy jsme zjistili, že jeden operátor si účtuje třeba 1,30 za minutu, jiný operátor 7 korun a neuplatňují se volné minuty a spotřebitelé musí hodně hledat, aby to zjistili, tak jsme vyzvali 14 operátorů ke změně, tedy aby zvážili to uplatňování volných minut v našich neomezených tarifech a také, aby se podívali na vlastní cenu, že je poměrně zajímavé, aby se takto ceny lišily. A zvažujeme i další kroky obrátit se na ty společnosti, které užívají tyto linky, aby byly třeba přívětivější ke svým zákazníkům.

Daniela BRŮHOVÁ, moderátorka
--------------------
Dodává Lukáš Zelený z dTestu. Jestli jste se, vážení a milí, někdy napálili na bílé nebo modré lince, která začíná 8 a pak pokračujeme dalšími čísly kromě nuly, možná byste se rádi s námi podělili o svou zkušenost a nebo se chcete Lukáše na něco zeptat. Nabízíme telefon 221552525 a nebo 2424 na konci.

/ Písnička /

Daniela BRŮHOVÁ, moderátorka
--------------------
Pokračuje Spotřebitelská poradna na Dvojce v 10 hodin 14 minut s Lukášem Zeleným z dTestu probíráme bílé nebo modré linky, které se tak trochu v prvním náhledu tváří jako, že jsou bezplatné, ale později zjistíte, že je opravdu hořce platíte. Je zajímavé, že tyto linky provozují banky nebo třeba dodavatelé elektřiny, vody a tak dále. 221552525 a nebo 2424 na konci je telefon sem k nám, jestli se chcete podělit o nějakou zkušenost, případně se na něco zeptat, můžete využít i e-mail dopoledne@rozhlas.cz. Lukáši, já znám stále více lidí, kteří se napálili tímto způsobem, že si chtěli zavolat na nějakou linku, která začíná 8 pro informaci, no, a potom telefon ukázal docela hořkou cenu.

Lukáš ZELENÝ, vedoucí právního oddělení dTestu
--------------------
Je to pravda. Problém vidím v tom zejména pokud je takováto linka využívána jako linka pro hlášení poruchy, takzvané poruchové linky, když nám doma vypadne elektřina, my pak ještě zaplatíme 200 korun za to, že jsme si volali na poruchovou linku, tak to nás moc nepotěší.

Daniela BRŮHOVÁ, moderátorka
--------------------
Máme tady první dotaz od posluchačů, dobrý den přejeme. Ptejte se.

osoba
--------------------
Dobrý den, tady z Herálce Patková. Prosím vás, já jsem se chtěla zeptat, třeba volala jsem na Bohemia Energy, to je začíná těch 840 korun, teda číslo, jo, a volala jsem tam třeba třikrát za ten den a ono vždycky vám to jako přepojte a takto a mluví to anglicky a všechno a pak jsem zjistila ve výpisu, že všechno, i když jsem s nima nemluvila, protože jsem se jich nedočkala, řekne to čekejte, a prostě nikdo to nebere, tak každej ten hovor mi účtovali. To se mi taky zdá takový, vůbec jsem se k nim jako nedovolala, ale oni než to tam všechno vypovídají anglicky, česky, to se mi zdá takový divný. Tak děkuji, na shledanou.

Daniela BRŮHOVÁ, moderátorka
--------------------
Děkujeme za vaši zkušenost, děkujeme moc, na slyšenou.

Lukáš ZELENÝ, vedoucí právního oddělení dTestu
--------------------
To je právě to, co se nám také nelíbí, protože ty hovory se začínají účtovat v okamžiku, kdy nás to spojí, i když mluvíme s operátorem, pardon, s tím automatem.

Daniela BRŮHOVÁ, moderátorka
--------------------
S tím strojem, automatem.

Lukáš ZELENÝ, vedoucí právního oddělení dTestu
--------------------
A také v okamžiku, kdy nám tam pouští jenom písničku, že jo, čekejte, nezavěšujte a za to my platíme. To se nám tedy taky moc nelíbí.

Daniela BRŮHOVÁ, moderátorka
--------------------
Poslechneme si další posluchačský postřeh. Dobrý den přejeme, Dvojka.

osoba
--------------------
Ano, dobrý den, u telefonu Veselá. Prosím vás moc, já bych chtěla vědět, co z to mají za benefit právě tady ty organizace, který se vlastně proti nám sčuchly s tím operátorem, s kterým telefonujeme, přes ty jeho telefony, to bych chtěla vědět za pravé. Připadá mi to jako naprostá nehoráznost, když pojišťovna, která je vlastně nahání nás a pak nás vlastně takovýmto způsobem okrádá. A za druhé bych chtěla teda do éteru ještě sdělit, že moje dcera, která žije v Bruselu, mi každej den na pevnou linku volá po páté hodině a o víkendu zadarmo. Jak je to možný? To samý moje neteř z Frankfurtu, jak je možný, že západní Evropa má tyto výhody a u nás nás takto ty telefony vlastně stále okrádají. Děkuju.

Daniela BRŮHOVÁ, moderátorka
--------------------
Děkujeme za dotazy, tak tedy proč se to děje, zpoplatněné linky?

Lukáš ZELENÝ, vedoucí právního oddělení dTestu
--------------------
No, u toho prvního vlastně, co paní tam říkala, co mají ty společnosti z toho, musíme si říct, že nic. Ty částky, které my platíme, jdou operátorům. Pro ty společnosti je to výhodný z několika jiných důvodů, jednak spotřebitel si třeba uvědomí, že to stojí více a zváží ten dotaz zda vůbec telefonovat, anebo radši poslat třeba e-mail, na který si nějakou dobu počká odpověď. Může to být nebo je to pro ně výhodnější z nějakých technických důvod, protože to prostě nějaké výhody přináší, zejména v technické oblasti, ale ty peníze, co my platíme, ty ceny nastavuje operátor a peníze proudí operátorovi. A proč v západní Evropě jsou ceny jiné? Je to prostě úrovní trhu a možná se tam časem dostaneme také.

Daniela BRŮHOVÁ, moderátorka
--------------------
Budeme doufat, aby to bylo rychle, budeme se snažit, a možná je potřeba i tlačit na některé společnosti, aby se posunuly v tom svém smýšlení vůči nám zákazníkům.

Lukáš ZELENÝ, vedoucí právního oddělení dTestu
--------------------
Přesně tak, my jsme tady vyzvali vlastně ty operátory na zdržení se protiprávní činnosti, protože vidíme tam jistou míru protiprávnosti, že jsme se na ně obrátili.

Daniela BRŮHOVÁ, moderátorka
--------------------
Jsme rádi, že se nás dTest zastává. Máme tady další telefonický dotaz nebo postřeh, dobrý den přejeme.

osoba
--------------------
Dobrý den, posluchačka z Liberce.

Daniela BRŮHOVÁ, moderátorka
--------------------
Těší nás.

osoba
--------------------
Já mám dotaz, to ČT, myslel přednášející České telekomunikace?

Lukáš ZELENÝ, vedoucí právního oddělení dTestu
--------------------
ČTÚ, to je Český telekomunikační úřad.

osoba
--------------------
Tak dobře. Já jsem se pak chtěla zeptat dále. Může mi říci, proč třeba úřední úřady například úřad práce má začátek čísla 954? Proč nemají normální začátek toho města jako Jablonec 48 ...

Lukáš ZELENÝ, vedoucí právního oddělení dTestu
--------------------
U tady toho ...

osoba
--------------------
Je to velmi drahé, nechají vás tam čekat třeba 20, že jste v pořadí a pak máte šílené peníze. Jsme důchodci, tak odkud to máme všechno brát?

Daniela BRŮHOVÁ, moderátorka
--------------------
Děkujeme za dotaz a za postřeh a zkušenost. Lukáš Zelený odpoví.

Lukáš ZELENÝ, vedoucí právního oddělení dTestu
--------------------
Tady je to takové zase zavádějící. Jednak u těch osmiček je to zavádějící tím, že je něco 800 a pak se něco liší, a to je naopak zpoplatněné, a zase lidé už teď vědí dávat si pozor na 900, tam si říkáme to je přesně ta cena a tam zaplatíme úplně hodně, což je pravda v některých případech, jenže státní instituce mají možnost využívat takzvané neveřejné linky, neveřejné sítě, a to jsou právě tyhle devítistovky. Ony nejsou zpoplatněné jinak než pevná linka obvykle, nejsou zpoplatněny jinak, a to jsou právě linky, které využívá policie, ministerstvo vnitra, úřad práce, to jsou takové speciální čísla.

Daniela BRŮHOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže těch linek, které začínají 9, devítistovky těch se bát tolik nemusíme?

Lukáš ZELENÝ, vedoucí právního oddělení dTestu
--------------------
Já bych to řekl spíš takto, jakmile vidíme devítistovku, musíme se bát, ale voláme-li na státní úřad, musíme si být jistí, že voláme na státní úřad, ne že na to se někdo za něj vydává, ale voláme-li na ministerstvo vnitra, tak opravdu ten úřad si nemůže brát třeba 500 korun za minutu volání. Takže tam se bát nemusíme, ale ostražitost to chce.

Daniela BRŮHOVÁ, moderátorka
--------------------
Dodává Lukáš Zelený z dTestu. Další váš postřeh, dobrý den přejeme. Haló, slyšíme vás velmi dobře, ptejte se.

osoba
--------------------
Ano, tady posluchač z Prahy. Já mám právě čerstvou zkušenost s DATARTem, kde jsem reklamoval pračku a oni prostě reklamaci nemůžou přijmout jinak než přes tu linku začínající 84 a když jsem se tam dovolal, tak to trvalo hrozně dlouho, pak ta slečna to zvedla, chce nahlásit číslo účtu, datum a všechno možné a pak vyjede na počítači a řekne mi, že to byla televize. Tak zase znovu hledáme, řekne, že to byla lednička, až nakonec se dopracujeme k tomu, že to byla pračka a pak zas totéž se opakuje s adresou. No, celá ta akce trvala 9 minut jež jsem to vyřídil a pak teprv oni zavolají znovu a pošlou nějak opraváře a jiná možnost tam není a nejde zjistit kolik peněz stojí to zavolání. To je všecko.

Daniela BRŮHOVÁ, moderátorka
--------------------
Děkujeme za vaši zkušenost. Lukáš Zelený bude reagovat.

Lukáš ZELENÝ, vedoucí právního oddělení dTestu
--------------------
Já bych to jednak doplnil, co se týče té reklamace. Prodávající nám nesmí říkat jakým způsobem jedině můžeme uplatnit reklamaci. My to můžeme uplatnit elektronicky, telefonicky, osobně, dopisem, nemůže nás omezovat v našich právech. Pokud to někdo dělá, nebát se upozornit Českou obchodní inspekci. Co se týče té linky, to je přesně to, co se nám nelíbí. Pokud my chceme nebo spotřebiteli se něco rozbije a potřebuje to reklamovat, tak ještě, aby platil zvýšené náklady za takovou linku, to už nám přijde prostě za hranou nějaké etiky nebo morálky toho obchodníka, proto bychom chtěli, aby buď operátoři to zahrnuli do normálně těch volných minut nebo, aby takovéto společnosti to neužívaly tyhle ty linky a zároveň, co se týče toho informování o těch cenách, tak tu vzniká trochu problém, ono se obecně zakazuje využívat linky se zvýšenými náklady ve vztahu ke spotřebitelům v právním vztahu, jenže my jsme nebo náš parlament nešťastně implementoval jednu z evropských směrnic, která ten náš zákon říká něco jiného než ta směrnice, což budeme taky chtít změnit.

Daniela BRŮHOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak, doufám, že se to stane brzy. Poslechneme si ještě poslední telefonát. Dobrý den přejeme.

osoba
--------------------
Dobrý den. Prosím vás, kdysi mi maminka, když jsem se zajímala o cenách na trhu, tak mi maminka říkala, že jako za 1. republiky vždycky byly stanoveny hranice, co si kdo mohl určit za ceny, a ty se nesměly překročit. Proč to není teď také tak? Protože já nevidím jinou možnost jak by se to dalo usměrnit. Děkuji.

Daniela BRŮHOVÁ, moderátorka
--------------------
Děkujeme.

Lukáš ZELENÝ, vedoucí právního oddělení dTestu
--------------------
Ony některé ceny i v té oblasti operátorů nebo mobilních, mobilního volání jsou regulované, ale on by stejně ten třeba Český telekomunikační úřad po schválení Evropskou komisí a strašně dlouhým procesem nějakou cenu třeba stanovil, ale bylo by to rozmezí, třeba řekněme si od koruny do osmi korun, což by přišlo přiměřené. Jenže v okamžiku, kdy pak vidíme, že jeden operátor jde za korunu, druhý za sedm, tak už vidíme no jo, proč tady ten člověk, který potřebuje reklamovat to samé zboží u té samé společnosti, zaplatí 500 korun za to, aby uplatnil reklamaci. Tady vidíme už ten problém. Tady by nám asi ta regulace cen ani moc nepomohla. Tady prostě buďto operátoři se budou chovat tak, že nebudou to vyčleňovat z volných minut, anebo společnosti prostě se budou chovat prospotřebitelsky a užívat standardní linky.

Daniela BRŮHOVÁ, moderátorka
--------------------
Já jsem ráda, Lukáši, že jsme se dostali i k tomu, co se s tím dá dělat. Například Alisha mi píše: "No, myslím si, že jediná obrana je na ty linky prostě nevolat." Jenomže těžko můžete na linku nevolat, když třeba potřebujete reklamovat zboží a nebo vám se porouchala elektřina doma.

Lukáš ZELENÝ, vedoucí právního oddělení dTestu
--------------------
Vezměme si třeba příklad čekáme na vlak, najednou je zpoždění a my tomu dopravci chceme zavolat, co se děje, potřebuju nutně vyhledat spojení. No, tam je jedna infolinka 840, to znamená, že my se tomu nevyhneme tomu zavolání, nebo opravdu vypadla nám elektřina, potřebujem to nahlásit. Je-li tam jenom jedna linka, tak určitě nebudem posílat e-mail, že jo, protože on nám většinou ani nepůjde ten internet, takže musíme volat.

Daniela BRŮHOVÁ, moderátorka
--------------------
Přesně tak. Jako spotřebitelé tedy dTest nabízí nějakou cestu, můžu někde zjistit podrobnosti, případně podepsat nějakou petici třeba?

Lukáš ZELENÝ, vedoucí právního oddělení dTestu
--------------------
My jsme připravili speciální stránku na www.dtest.cz/osmicky a tam je vlastně popsán ten problém v čem spočívá, jsou tam kroky, které jsme už učinili a je tam možnost, aby nás vlastně lidé podpořili, alespoň kliknutím, abychom věděli třeba desetitisícům lidí to vadí. Samozřejmě čím víc nás bude, tím lépe se dá vyjednávat ať už s operátory nebo se státem.

Daniela BRŮHOVÁ, moderátorka
--------------------
Ještě jednou, prosím, tu webovou adresu.

Lukáš ZELENÝ, vedoucí právního oddělení dTestu
--------------------
Je to www.dtest.cz/osmicky.

Daniela BRŮHOVÁ, moderátorka
--------------------
To dodává Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu. Ze studia odchází, ale vy s ním můžete ještě chatovat na našem webu 2.rozhlas.cz, najdete tam takovou tabulku, kam snadno dopíšete svůj dotaz, možná zkušenost a možná zjistíte ještě další zákoutí těchto problémů. Linky, které začínají 8, ale nepokračují nulou, jsou velmi problematické a dávejte na ně pozor. Děkuji Lukáši Zelenému za informace, hezký den přeji.

Lukáš ZELENÝ, vedoucí právního oddělení dTestu
--------------------
Hezký den, na slyšenou.

Daniela BRŮHOVÁ, moderátorka
--------------------
Na slyšenou.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, a.s. Texty neprocházejí korekturou.

autor: Daniela Brůhová
Spustit audio