Peníze za jedničky? Finanční odměna za vysvědčení může být užitečnou lekcí finanční gramotnosti
Odměňovat děti penězi za vysvědčení – ano, nebo ne? Pro mnoho rodičů i prarodičů jde o každoroční dilema, jak správně ocenit snahu, a zároveň nepodkopat základy finanční gramotnosti. Kdy je finanční odměna za snahu ve škole v pořádku? Jak podpořit zdravý vztah dětí k financím? A kolik je tak akorát?
Názory na to, zda dítě na konci školního roku odměnit penězi, se v jednotlivých rodinách různí. Pokud už k finanční odměně rodiče nebo prarodiče přistoupí, měli by si podle lektorky projektu Rozumíme penězům Lucie Bártové uvědomit, že peníze by měly být jen součástí ocenění.
„Finanční odměna by měla být přiměřená věku dítěte. Na prvním stupni klidně postačí stokoruna. Rodič by ale zároveň měl s dítětem probrat, jak se mu ve škole dařilo, jak se snažilo. A peníze by měly být jen součástí ocenění,“ vysvětluje ve Dva na Dvojce.
Co děti nevědí o penězích?
Kromě samotné odměny za školní výsledky je důležité zamyslet se i nad širším kontextem, jak děti vnímají peníze a nakládání s nimi.
„Peníze za vysvědčení jsou dobrou formou odměny proto, že pomáhají dítěti rozvíjet finanční gramotnost. Když dítě dostane finanční odměnu za svoji půlroční práci, musí se rozhodnout, jak s penězi naloží. A to ho finančně posouvá.“
Čtěte také
Podle Bártové je to důležité zejména proto, že finanční gramotnost není v České republice příliš vysoká ani u dospělých.
„Vycházíme z průzkumů, které zveřejňuje ČNB. A potvrzuje se nám to i ve školách na lekcích finanční gramotnosti. Děti většinou nemají představu o tom, jaké jsou příjmy jejich rodičů, jaké jsou výdaje jejich rodin, ani neznají základní finanční pojmy, jako je třeba úrok nebo hypotéka.“
Částka za vysvědčení by přitom měla být spíše symbolická, ať už jde o jakkoli staré dítě. „Hlavní ocenění by mělo být slovní, kdy rodiče dítě pochválí, ocení jeho snahu, i když vysvědčení není třeba takové, jak by si představovali. Tím posílí vnitřní motivaci dítěte.“
Kapesné jako nástroj výchovy
Peníze děti často dostávají i během školního roku ve formě kapesného. Tvůrci projektu Rozumíme penězům přitom doporučují dávat kapesné dětem už v mladším předškolním věku, kdy si již samy dokážou částku spočítat.
„Opět se tím podporuje finanční gramotnost. Dítě se musí rozhodnout, zda peníze za něco utratí, nebo si je ušetří, a rodič by mu v tom měl být průvodcem. Důležité je v rodinách o financích mluvit a budovat tak základy už odmalička,“ dodává Lucie Bártová.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.