Nivea: Modrá krabička se sněhobílým krémem známá napříč kontinenty
Legendární krém pro péči o pleť používali už naše babičky i dědové a neoddělitelně patří k dětství leckoho z nás. Jaké ale byly okolnosti vzniku 110leté dámy? A jak se vznikem Nivey souvisí ovčí vlna?
Nejúspěšnější pleťový krém všech dob se za století své existence prakticky nezměnil. S dobou se vyvíjelo pouze balení. Ikonická modrá krabička totiž nebyla původně modrá ani trochu. Převratná novinka, kterou výrobce uvedl před sto lety na trh, se prodávala v krabičce žluté. Zdobily ji zelené lístky v secesním stylu. Zmodrala až v roce 1925.
Příběh Nivey ale začal daleko dříve – v německém Hamburku v 80. letech předminulého století. A může za to hned několik chytrých hlav.
Tu první nosil na krku Paul Carl Beiersdorf. Vystřídal spoustu povolání v různých koutech světa, až se stal úspěšným lékárníkem s vlastním obchodem. Ale jenom prodávat mu nestačilo, chtěl i něco vymýšlet. A už dlouho mu nedal spát jeden zajímavý nápad, který se mu usadil v hlavě.
A zrodila se náplast
Když se člověk poraní, překryje bolístku gázou. No dobrá, ale jak tu gázu přesvědčit, aby zůstala na místě právě tam, kde je jí potřeba? Ano, můžete ji přivázat, zkrátka to celé zafačovat. Ale ještě lepší by bylo ji přilepit! K tomu by se mohla hodit gutaperča, tedy šťáva z perčovníku pravého.
Pan Beiersdorf si tak dlouho lámal hlavu, až vymyslel náplast. O dva roky později si ji dal patentovat a založil si společnost, která dodnes nese jeho jméno. Bylo to 28. března 1882.
Milovník nových postupů
A teď vstupuje do hry chytrá hlava číslo dvě: Paul Gerson Unna, Beiersdorfův o čtrnáct let mladší kolega. Nejprve pracoval u svého otce, vzápětí si otevřel v Hamburku soukromou dermatologickou kliniku.
Pan Unna byl ve své podstatě velký inovátor. Nechtěl dělat věci tak, jak se dělaly dosud. A tak přicházel s velkou řadou nových myšlenek a originálních řešení – což jeho staromilští profesní kolegové ovšem neviděli rádi. Přílišné novátorství tehdy ještě nebývalo v módě a panu Unnovi nadělalo v oboru dost zlé krve.
On se ale nevzdal. Ve své knize popsal veškerá tehdy známá kožní onemocnění: seboroickou dermatitidu, varikózní vředy, hyperkeratózy… a navrhl nové terapie léčby. Mezi jinými speciální masti, bandáže a zejména použití ichtyolu a resorcinolu.
Paul a Paul
Zatímco mladý Unna bojoval s nepochopením starších kolegů, jeden muž po jeho schopnostech sáhl všemi deseti. Byl to právě zmíněný hamburský lékárník Paul Beiersdorf.
Oba Paulové spojili své síly dohromady. Jejich společným tématem byly nejprve náplasti. Pak Unna začal pracovat na vývoji masťových základů, odkud už vedla přímá cesta k vývoji výrobku, který se za krátký čas stal hlavním produktem hamburské firmy Beiersdorf – krému Nivea.
Kdo nakonec přišel na správné složení krému Nivea? Co má Nivea společného s Českou republikou? A co všechno vyrábí dnes?
Související
-
Pitralon: Voda po holení, která udávala tón nejenom v socialistickém Československu
Likvidovat vousy na své tváři se snažili muži od pradávna. Dnes jim holení usnadňují dokonalé strojky, gely a balzámy. Synonymem vody po holení se stalo slovo pitralon.
-
Herbadent: Na počátku stála touha poznat moc léčivých bylin
Oba milovali farmacii. Jeden rád míchal bylinky, druhý cestoval a léčivé rostliny dovážel. Od prvního společně vyrobeného léčivého vína už to byl k firmě jen krůček.
-
Alpa: Od bezbarvé vodičky ke krému a zubní pastě. Víte ale, proč se jí říká francovka?
Výrobu tradičního bylinkového výluhu odstartovala jedna cesta do hor. Už přes sto let francovka ulevuje od bolesti a dezinfikuje. Nabízely ji ale i prodejny Baťa.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor


Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.