Nivea: Modrá krabička se sněhobílým krémem známá napříč kontinenty

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Složení pleťového krému Nivea je i po sto letech stále stejné
0:00
/
0:00

Legendární krém pro péči o pleť používali už naše babičky i dědové a neoddělitelně patří k dětství leckoho z nás. Jaké ale byly okolnosti vzniku 110leté dámy? A jak se vznikem Nivey souvisí ovčí vlna?

Účinkuje: Jan Kovařík
Připravila: Jitka Škápíková
Dramaturgie: Magdalena Šorelová
Zvukový mistr: Tomáš Pernický
Zvukový design: Jiří Litoš
Premiéra: 13. 4. 2021

Nejúspěšnější pleťový krém všech dob se za století své existence prakticky nezměnil. S dobou se vyvíjelo pouze balení. Ikonická modrá krabička totiž nebyla původně modrá ani trochu. Převratná novinka, kterou výrobce uvedl před sto lety na trh, se prodávala v krabičce žluté. Zdobily ji zelené lístky v secesním stylu. Zmodrala až v roce 1925.

Příběh Nivey ale začal daleko dříve – v německém Hamburku v 80. letech předminulého století. A může za to hned několik chytrých hlav.

Tu první nosil na krku Paul Carl Beiersdorf. Vystřídal spoustu povolání v různých koutech světa, až se stal úspěšným lékárníkem s vlastním obchodem. Ale jenom prodávat mu nestačilo, chtěl i něco vymýšlet. A už dlouho mu nedal spát jeden zajímavý nápad, který se mu usadil v hlavě.

A zrodila se náplast

Když se člověk poraní, překryje bolístku gázou. No dobrá, ale jak tu gázu přesvědčit, aby zůstala na místě právě tam, kde je jí potřeba? Ano, můžete ji přivázat, zkrátka to celé zafačovat. Ale ještě lepší by bylo ji přilepit! K tomu by se mohla hodit gutaperča, tedy šťáva z perčovníku pravého.

Pan Beiersdorf si tak dlouho lámal hlavu, až vymyslel náplast. O dva roky později si ji dal patentovat a založil si společnost, která dodnes nese jeho jméno. Bylo to 28. března 1882.

Milovník nových postupů

A teď vstupuje do hry chytrá hlava číslo dvě: Paul Gerson Unna, Beiersdorfův o čtrnáct let mladší kolega. Nejprve pracoval u svého otce, vzápětí si otevřel v Hamburku soukromou dermatologickou kliniku.

Pan Unna byl ve své podstatě velký inovátor. Nechtěl dělat věci tak, jak se dělaly dosud. A tak přicházel s velkou řadou nových myšlenek a originálních řešení – což jeho staromilští profesní kolegové ovšem neviděli rádi. Přílišné novátorství tehdy ještě nebývalo v módě a panu Unnovi nadělalo v oboru dost zlé krve.

On se ale nevzdal. Ve své knize popsal veškerá tehdy známá kožní onemocnění: seboroickou dermatitidu, varikózní vředy, hyperkeratózy… a navrhl nové terapie léčby. Mezi jinými speciální masti, bandáže a zejména použití ichtyolu a resorcinolu.

Paul a Paul

Krém Nivea, 30. léta 20. století

Zatímco mladý Unna bojoval s nepochopením starších kolegů, jeden muž po jeho schopnostech sáhl všemi deseti. Byl to právě zmíněný hamburský lékárník Paul Beiersdorf.

Oba Paulové spojili své síly dohromady. Jejich společným tématem byly nejprve náplasti. Pak Unna začal pracovat na vývoji masťových základů, odkud už vedla přímá cesta k vývoji výrobku, který se za krátký čas stal hlavním produktem hamburské firmy Beiersdorf – krému Nivea.

Kdo nakonec přišel na správné složení krému Nivea? Co má Nivea společného s Českou republikou? A co všechno vyrábí dnes?

autoři: Jitka Škápíková , Magdalena Šorelová
Spustit audio

Související