Mercedes-Benz: Za vznikem legendární automobilky stály dvě ženy
Nejenže byla Berta Benzová svému muži celý život oporou, ale navíc i světu představila mužův první automobil poháněný benzinovým motorem. Kdyby nebylo jí, Benz by ho stále schovaný ve své garáži vylepšoval. Jak firma přežila obě světové válku? A jak dopadli všichni hrdinové jejího příběhu?
Vystudovaný polytechnik a mechanik Carl Friedrich Michael Benz (* 1844) měl s inženýrem Augustem Ritterem v Mannheimu vlastní továrnu. Kvůli Ritterově nespolehlivosti se jí ale moc nedařilo. Zasáhla Benzova snoubenka Bertha Ringerová.
Ze svého věna odkoupila společníkův podíl a mladý pár se do podnikání vrhl na vlastní pěst. Nadaný vynálezce Benz postupně začal zdokonalovat své životní poslání – automobil poháněný spalovacím motorem.
První automobil na světě
Na sklonku 80. let 19. století dokončil funkční prototyp dvoutaktního spalovacího motoru a neúnavně pracoval na jeho dalším zdokonalování. Získával jeden patent za druhým: elektrické zapalování včetně svíčky, karburátor, spojka, řadicí páka, regulátor rychlosti (tj. plynový pedál) a vodní chladič.
V roce 1883 založil Benz se dvěma společníky firmu Benz & Cie. Rheinische Gasmotoren-Fabrik Mannheim a později Carl Benz Söhne. Jeho sen o automobilové revoluci se stal realitou.
V době, kdy na stejném snu pracovali konstruktéři v Cannstattu, si nechal Benz patentovat svůj tricykl. Tak vznikl Benz Patent-Motorwagen, první automobil historie, patentové číslo 37435 – „vozidlo poháněné benzinovým motorem“ z 29. ledna 1886.
Nastupuje touha po rychlosti
Značka Mercedes-Benz má ale ještě jiné hrdiny. Jedním z nich byl diplomat a podnikatel Emil Jellinek (* 1853) s rodinnými kořeny na Moravě. Když jako fanoušek aut uviděl v roce 1897 inzerát na automobil firmy Daimler, navštívil majitele a rozhodl se dvouválcový vůz s výkonem šesti koní koupit.
Maximální rychlost 24 km/h mu ale nestačila a přiměl Daimlera k výrobě automobilu, který by dokázal frčet aspoň čtyřicítkou! A tak vznikl první čtyřválcový automobil na světě: Daimler Phoenix s výkonem osmi koní.
O dva roky později se na něm přihlásil do soutěže Tour de Nice a zvítězil. Poté objednal dalších 36 automobilů a stal se výhradním zástupcem Daimlera v Rakousko-Uhersku, Francii a Americe.
První meďour
Obchody se mu dařily a zároveň za konstruktéry přicházel s dalšími a dalšími vylepšeními. V roce 1900 Jellinek majitelům nabídl vysokou sumu na konstrukci závodního vozu, který měl nést jméno jeho tehdy 11leté dcery Mercedes.
Tak vznikl Mercedes 35 hp, považovaný za první moderní automobil. Veřejnost jej mohla poprvé vidět na závodě v Nice. Měl obrovský úspěch a bylo rozhodnuto používat značku Mercedes pro celou produkci.
Dnes má společnost Mercedes-Benz ve znaku trojcípou hvězdu. Symbol znázorňuje spojení tří živlů: země, vody a vzduchu. A motto společnosti zní: „To nejlepší, nebo nic.“
Související
-
Bugatti. Legendární auto, které dodnes okouzluje technickou krásou a dokonalostí tvarů
První vůz postavil už v 19 letech. Etóre Bugatti si ale navrhl i každý detail ve svém domě. A jeho automobily zanechaly výraznou stopu i u nás.
-
Škoda: Auta, která nesou jméno jednoho z nejvýznamnějších podnikatelů naší historie
Všechno začalo v roce 1866, kdy do plzeňské strojírny hraběte Waldsteina nastoupil jako vrchní inženýr Emil Ritter von Škoda. Měl za sebou studium i praxi v cizině.
-
Tatra: Za vším stál sirotek, kterého odmalička fascinovaly kočáry
Tatra, třetí nejstarší automobilka světa. Za vším stál sirotek Ignác Šustala, kterého odmalička fascinovaly kočáry. Po vyučení odešel do Vídně, Mekky kočárů.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.