Orion: Česká čokoládovna jako první přišla s výrobou vánočních figurek a kolekcí

Firma se čtyřcípou hvězdou a letopočtem 1896 ve znaku obživla díky geniální invenci jejích tvůrců, manželů Maršnerových, a marketingovému mágovi Zdenkovi Rykrovi. Historii čokolády začali psát manželé František a Albína Maršnerovi, kteří se roku 1886 rozhodli společně pustit do výroby cukrovinek. Turecký med, sultánský chléb, halvu, rahat nebo sučuk pak prodávali jen tak na ulici nebo po trzích a poutích. A zákazníci jim mohli ruce utrhat.

Připravili: Jan Kovařík a Světlana Lavičková
Dramaturgie: Magdalena Šorelová
Zvukový mistr: Jitka Kundrumová
Zvukový design: Jiří Litoš
Režie: Jitka Škápíková
Premiéra: 31. 3. 2020

Nejdřív zkusili přijmout pár zaměstnanců, ale těsně před koncem 19. století se rozhodli vzít živnost za nový konec. Jen co získali povolení, začala růst za měšťanským pivovarem na Korunní třídě první výrobní hala.

Maršnerovi chrlili další a další nápady

František Maršner na obrázku v časopise Český svět ze 13. ledna 1905

Továrna na orientálské cukrovinky Maršner, hlavní závod na Královských Vinohradech, odštěpný v Praze, jak zněl oficiální název, brzy rozšířila výrobu. Začala zpracovávat kakaové boby na čokoládu a čokoládové cukrovinky.

Jako vůbec první začali vyrábět vánoční čokoládové figurky a kolekce. Vzápětí byli zákazníci ohromeni další novinkou. Na trh přišel kakaový prášek Maršnerovo kakao. A taky Maršnerova reformní čokoláda. V sortimentu byly také čokolády Česká, Slovanská nebo Sokolská.

Přišly špatné časy i nový začátek

V roce 1912 zdražily kakaové boby o celých 40 %. Nahoru šla i cena cukru. A podnik začal stagnovat.  Pětapadesátiletý František Maršner zvolil po všech stránkách šťastné řešení: odešel na odpočinek a vedení čokoládovny s tisícovkou zaměstnanců předal generaci mladých odborníků.

Továrna na orientálské cukrovinky Maršner, předchůdce Orionu, v časopise Český svět ze 13. ledna 1905

Ještě stihl zrenovovat klášter a založit lázně ve Svatém Janu pod Skalou, dlouho si jich ale neužíval. Zemřel 28. července 1917. Vedení firmy po Maršnerovi převzal tehdy 27letý doktor Milan Čapek. Kariéru zahájil tím, že se vydal do světa, aby okouknul, jak to dělají jinde.

Londýn, Bristol, Paříž, Halle, Drážďany…  Tam všude se Čapek seznamoval s novinkami a trendy. Po návratu si stanovil cíl: zdvojnásobení výroby a zlepšení kvality. Aby dosáhl větší jemnosti čokolád, nakoupil moderní stroje. A povedlo se!

Reklama na čokoládu Orion v časopise Svět v obrazech z 22. 12. 1946

Hvězdná budoucnost

Čokoláda z nové linky, to byla mnohem lepší kvalitka! Čeká ji doslova hvězdná budoucnost, to je jisté!  Proto se správní rada rozhodla uvést ji na trh pod novou značkou. Název Orion měl spojit čokoládovnu s jedním z nejjasnějších a nejznámějších souhvězdí.

Značka byla zaregistrována 11. 3. 1914. Nejstarší datovaný obal nesoucí značku Orion byl registrován v říjnu přespříštího roku. Unikátní pokus o řešení loga se dochoval na obalu Orion nejjemnějších kávových bonbónů.

Jak se vedlo čokoládovnám za první a druhé světové války? V jakém roce začala společnost používat značku Orion? Co se nachází dnes v areálu Orionky?

autoři: Jitka Škápíková , Magdalena Šorelová
Spustit audio

Související