Orion: Česká čokoládovna jako první přišla s výrobou vánočních figurek a kolekcí
Firma se čtyřcípou hvězdou a letopočtem 1896 ve znaku obživla díky geniální invenci jejích tvůrců, manželů Maršnerových, a marketingovému mágovi Zdenkovi Rykrovi.
Historii čokolády u nás začali psát manželé František a Albína Maršnerovi, kteří se roku 1886 rozhodli společně pustit do výroby cukrovinek. Turecký med, sultánský chléb, halvu, rahat nebo sučuk pak prodávali jen tak na ulici nebo po trzích a poutích. A zákazníci jim mohli ruce utrhat.
Nejdřív tedy zkusili přijmout pár zaměstnanců, ale těsně před koncem 19. století se rozhodli vzít živnost za nový konec. Jen co získali povolení, začala růst za měšťanským pivovarem na Korunní třídě první výrobní hala.
Maršnerovi chrlili další a další nápady
Továrna na orientálské cukrovinky Maršner, hlavní závod na Královských Vinohradech, odštěpný v Praze, jak zněl oficiální název, brzy rozšířila výrobu. Začala zpracovávat kakaové boby na čokoládu a čokoládové cukrovinky.
Jako vůbec první začali vyrábět vánoční čokoládové figurky a kolekce. Vzápětí byli zákazníci ohromeni další novinkou. Na trh přišel kakaový prášek Maršnerovo kakao. A taky Maršnerova reformní čokoláda. V sortimentu byly také čokolády Česká, Slovanská nebo Sokolská.
Přišly špatné časy i nový začátek
V roce 1912 zdražily kakaové boby o celých 40 %. Nahoru šla i cena cukru. A podnik začal stagnovat. Pětapadesátiletý František Maršner zvolil po všech stránkách šťastné řešení: odešel na odpočinek a vedení čokoládovny s tisícovkou zaměstnanců předal generaci mladých odborníků.
Ještě stihl zrenovovat klášter a založit lázně ve Svatém Janu pod Skalou, dlouho si jich ale neužíval. Zemřel 28. července 1917. Vedení firmy po Maršnerovi převzal tehdy 27letý doktor Milan Čapek. Kariéru zahájil tím, že se vydal do světa, aby okouknul, jak to dělají jinde.
Londýn, Bristol, Paříž, Halle, Drážďany… Tam všude se Čapek seznamoval s novinkami a trendy. Po návratu si stanovil cíl: zdvojnásobení výroby a zlepšení kvality. Aby dosáhl větší jemnosti čokolád, nakoupil moderní stroje. A povedlo se!
Hvězdná budoucnost
Čokoláda z nové linky, to byla mnohem lepší kvalitka! Čeká ji doslova hvězdná budoucnost, to je jisté! Proto se správní rada rozhodla uvést ji na trh pod novou značkou. Název Orion měl spojit čokoládovnu s jedním z nejjasnějších a nejznámějších souhvězdí.
Značka byla zaregistrována 11. 3. 1914. Nejstarší datovaný obal nesoucí značku Orion byl registrován v říjnu přespříštího roku. Unikátní pokus o řešení loga se dochoval na obalu Orion nejjemnějších kávových bonbónů.
Jak se vedlo čokoládovnám za první a druhé světové války? V jakém roce začala společnost používat značku Orion? Co se nachází dnes v areálu Orionky?
Související
-
Vytvořil obal Kofily, hvězdu Orion a šlo po něm gestapo
Byl na jedné straně outsider meziválečné umělecké komunity a na straně druhé průkopník a inovátor na poli propagační grafiky. Národní galerie v Praze otevírá do 28....
-
Mýty o čokoládě: Nejlepší není z Belgie ani ze Švýcarska!
Na hřbitově čokolády ale paradoxně nenajdete ani tu mytickou belgickou, ani švýcarskou. Jsou tam edice té nejlepší, které se už nevyrábějí. A kdeže to je?
-
Koh-i-noor: V roce 1889 uvedla firma na trh tužku, kterou v obchodech koupíte i dnes
Jak se z nejznámějšího diamantu světa stala značka legendárního českého výrobce psacích a výtvarných potřeb?
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Mimozemští roboti, červí díry, kosmické elektrárny... je lepší být ve střehu.
Tomáš Vacek, vedoucí Programu celoplošné stanice


Komplet 3CD Vladana a Prasopes
Co se stane, když se desetiletá holka rozhodne být intergalaktickou strážkyní? Sci-fi seriál o útěku z domova, vzpouře strojů a přátelství s jedním zvláštním kouzelným zvířetem.