Marlboro: Značka, která naučila ženy kouřit
Světová jednička na trhu cigaret proslula svými reklamami, ve kterých dominují muži. Díky ní se můžete stát módní ikonou a dobrovolně si ničit zdraví.
Historie značky Marlboro se začala psát v roce 1847. Tenkrát si Philip Morris v Londýně na Bond Street otevřel svůj první obchod s tabákem. Svou první cigaretu Morris vyrobil až sedm let po založení firmy.
Zakladatel zemřel na rakovinu
Když Philip Morris v roce 1873 zemřel na rakovinu, jeho bratr Leopold společně s vdovou Margaret pokračovali v započatém podnikání a otevřeli si továrnu na Great Marlborough Street. Po čase Leopold od Margaret odkoupil její podíl, přibral společníky a společnost nazval Phillip Morris Companies.
Značka Marlboro byla v USA zaregistrována v roce 1908, ale teprve v roce 1924 byla uvedena na trh coby „americká luxusní cigareta“. Kuřivo se prodávalo hlavně v hotelech a letoviscích. Na veřejnosti se kouřilo pomálu a byla to mužská záležitost. Dáma s cigaretou vzbuzovala odsudek, odpor, pobouření a snad i skandál. A to se mělo změnit.
A zrodilo se božstvo konzumu
Šikovné marketéry totiž napadlo, že jde o díru natrhu. Že ženy je třeba naučit ženy kouřit. Je třeba vnutit všem myšlenku, že žena s cigaretou je neodolatelná. A navíc je to symbol emancipace, rovnosti s muži. Té pravé svobody!
Přesně tento úkol splnil Edward Louis Bernays, původem Vídeňák, synovec psychiatra Sigmunda Freuda, zakladatel moderních public relations. Byl to on, kdo od základů změnil spotřebitelské návyky Američanů a potažmo i nás všech.
Dříve bylo normální nakupovat zboží pouze pro účel, ke kterému je určeno, a tehdy, kdy je potřeba. Tedy když to staré dosloužilo a nedá se opravit. Bernaysovi se podařilo nasadit spotřebitelům do hlavy myšlenku: Nejde o to nakupovat to, co člověk potřebuje. Důležité je to, co si chce koupit! A tehdy se zrodilo božstvo konzumu.
První cigarety pro ženy
Roku 1927 Philip Morris jako první uvádí na trh „Marlboro, prémiové cigarety pro ženy“. Díky Bernaysovi se kouření žen v Americe stalo módou a poptávka se zvedla o desítky procent. „První cigareta pouze pro ženy, navržena štíhlejší pro štíhlejší ženské prsty a rty, balena v útlé krabičce do kabelky“.
Nebo „Ivory Tips Protect Your Lips“ slibující ženě ochranu jejích rtů při používání Marlboro cigaret s bílými filtry. Takovými a podobnými slogany lákali výrobci své potenciální spotřebitelské oběti na cigarety, které jsou „Jemné jako máj“! Tou dobou si ještě nikdo nedělal těžkou hlavu s tím, že by cigarety mohly škodit zdraví.
Kdy se zrodil cigaretový filtr? Kdo je prvním „marlboromanem“? Co všechno páchají cigarety na našem zdraví?
Související
-
Na začátku byl průstřel stehna. Příběhy slavných značek: Coca-Cola
Původně „posilující prostředek pro osvěžení ducha, proti bolestem hlavy a únavě a pro rekonvalescenci po chřipce“, který kazí zuby milionům lidí po celém světě.
-
McDonald’s: Fastfoodové impérium založil i nezaložil podnikatel s českými kořeny
Kdo si myslí, že po 50 nemůže udělat „díru do světa“, tak je na omylu. Zářným příkladem toho je Ray Kroc. Zaujala ho velká objednávka mixerů pro bratry McDonaldovi.
-
Pilsner Urquell: Pivo, které vzniklo náhodou, inspirovalo celý svět
Za vznikem legendárního moku stojí několik nepovedených várek a bavorský sládek, který možná udělal chybu. Václav II. udělil plzeňským měšťanům právo várečné roku 1295.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.