Marlboro: Značka, která naučila ženy kouřit

Marlboro Man. Typická reklama značky Malboro
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Marlboro Man. Typická reklama značky Malboro

Světová jednička na trhu cigaret proslula svými reklamami, ve kterých dominují muži. Díky ní se můžete stát módní ikonou a dobrovolně si ničit zdraví.

Historie značky Marlboro se začala psát v roce 1847. Tenkrát si Philip Morris v Londýně na Bond Street otevřel svůj první obchod s tabákem. Svou první cigaretu Morris vyrobil až sedm let po založení firmy.

Zakladatel zemřel na rakovinu

Když Philip Morris v roce 1873 zemřel na rakovinu, jeho bratr Leopold společně s vdovou Margaret pokračovali v započatém podnikání a otevřeli si továrnu na Great Marlborough Street. Po čase Leopold od Margaret odkoupil její podíl, přibral společníky a společnost nazval Phillip Morris Companies.

Značka Marlboro byla v USA zaregistrována v roce 1908, ale teprve v roce 1924 byla uvedena na trh coby „americká luxusní cigareta“. Kuřivo se prodávalo hlavně v hotelech a letoviscích. Na veřejnosti se kouřilo pomálu a byla to mužská záležitost. Dáma s cigaretou vzbuzovala odsudek, odpor, pobouření a snad i skandál. A to se mělo změnit.

A zrodilo se božstvo konzumu

Doris E. Fleischmanová a Edward Louis Bernays, synovec psychiatra Sigmunda Freuda, zakladatel moderních public relations (1923)

Šikovné marketéry totiž napadlo, že jde o díru natrhu. Že ženy je třeba naučit ženy kouřit. Je třeba vnutit všem myšlenku, že žena s cigaretou je neodolatelná. A navíc je to symbol emancipace, rovnosti s muži. Té pravé svobody!

Přesně tento úkol splnil Edward Louis Bernays, původem Vídeňák, synovec psychiatra Sigmunda Freuda, zakladatel moderních public relations. Byl to on, kdo od základů změnil spotřebitelské návyky Američanů a potažmo i nás všech.

Dříve bylo normální nakupovat zboží pouze pro účel, ke kterému je určeno, a tehdy, kdy je potřeba. Tedy když to staré dosloužilo a nedá se opravit. Bernaysovi se podařilo nasadit spotřebitelům do hlavy myšlenku: Nejde o to nakupovat to, co člověk potřebuje. Důležité je to, co si chce koupit! A tehdy se zrodilo božstvo konzumu.

První cigarety pro ženy

Reklama na cigarety značky Marlboro z roku 1944

Roku 1927 Philip Morris jako první uvádí na trh „Marlboro, prémiové cigarety pro ženy“. Díky Bernaysovi se kouření žen v Americe stalo módou a poptávka se zvedla o desítky procent. „První cigareta pouze pro ženy, navržena štíhlejší pro štíhlejší ženské prsty a rty, balena v útlé krabičce do kabelky“.

Nebo „Ivory Tips Protect Your Lips“ slibující ženě ochranu jejích rtů při používání Marlboro cigaret s bílými filtry. Takovými a podobnými slogany lákali výrobci své potenciální spotřebitelské oběti na cigarety, které jsou „Jemné jako máj“! Tou dobou si ještě nikdo nedělal těžkou hlavu s tím, že by cigarety mohly škodit zdraví.

Kdy se zrodil cigaretový filtr? Kdo je prvním „marlboromanem“? Co všechno páchají cigarety na našem zdraví?

Spustit audio
autoři: Jitka Škápíková, Magdalena Šorelová

Související