Na začátku byl průstřel stehna. Příběhy slavných značek: Coca-Cola
Původně „posilující prostředek pro osvěžení ducha, proti bolestem hlavy a únavě a pro rekonvalescenci po chřipce“, který kazí zuby milionům lidí po celém světě.
Dějiny tohoto nápoje sahají až do poloviny 19. století, i když jihoamerickou rostlinu, která Coca-Colu dělá Coca-Colou, v Evropě znali už zhruba v 16. století. Jde o malý stromek nebo keřík rudodřev koka (kokainovník pravý). Muž, který může za vznik Coca-Coly, jak ji známe dnes, se jmenuje John Pemberton.
Pemberton ve válce Severu proti Jihu utrpěl průstřel stehna. Na utišení bolesti používal morfium. Tak dlouho a tak důkladně, až se na něm stal závislým. Protože byl profesí lékárník, začal zkoumat látky, kterými by morfium mohl nahradit. První nápoj, který na tišení bolesti v roce 1886 po večerech vynalezl, byl ve formě sirupu a ke koupi byl v lékárnách. Nápoj byl však alkoholický, lehce omamný a návykový, proto musel změnit recepturu. Alkohol vystřídal kofein a kokain.
Není nad dobrou reklamu
První rok prodeje Coca-Coly nebyl nikterak slavný. Bylo potřeba vymyslet chytlavé logo, čehož se ujal Pembertonův účetní Frank Robinson. Ten vymyslel typické logo, které se mu natolik povedlo, že se používá v nezměněné podobě dodnes. A co víc – rozjela se rozsáhlá reklamní kampaň s dnes velmi známými taháky.
Coca-Cola například jako první vymyslela slevové kupony, přišla také s technologií postmixu a každý, kdo si v té době kupoval ledničku, obdržel 215 lahví nápoje zdarma a naopak ten, kdo koupil určité množství nápoje, dostal úměrnou slevu na lednici.
No a další klasika, kterou nás reklama provází každé zimní svátky – Santa a jeho vánoční kamion plný Coca-Coly. Jeden z dalších promyšlených tahů firmy, která potřebovala v zimě zvednout prodeje. Navíc díky Santovi ještě firma oslovila velice důležitou cílovou skupinu – děti.
Jakou roli sehrál ve vývoji Coca-Coly podnikatel Asov Candler? Navštivte provozovnu Coca-Coly a poslechněte si názory výživového poradce na tento nápoj.
Související
-
Je Hitler lepší marketingová značka než Coca-cola? Netradiční pohled historika Uhlíře
Jan Boris Uhlíř napsal životopis kata českého národa Karla Hermanna Franka. A zamýšlí se nad tím, jak se události druhé světové války stále odrážejí v našich životech.
-
Měl ji doma Tolstoj, Renoir i Dalí. Příběhy slavných značek: TON
Průkopnická metoda ohýbání dřeva i přístup jejího tvůrce k zaměstnancům udělal z tohoto nábytku nadčasovou klasiku.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Když vás chytne klasika, nikdy vás už nepustí. I kdybyste se před ní plazili.
Petr Král, hudební dramaturg a moderátor Českého rozhlasu


Nebojte se klasiky!
Bum, řach, prásk, křup, vrz, chrum, švuňk, cink. Už chápete? Bicí! Který nástroj vypadá jako obří hrnec ze školní jídelny potažený látkou? Ano, tympán! A který připomíná kuchyňské police? A který zní jako struhadlo? A který jako cinkání skleničkami? A který zní jako vítr?