Josef Šlerka: V případě tornáda předvedly sociální sítě v Česku to, co známe ze zahraničí

25. červen 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Tornádo

Moravu zasáhlo tornádo. „Sociální sítě byly úplně první, kdo začal tu situaci reflektovat. Jako při výbuchu na maratonu v Bostonu,“ popisuje analytik sociálních sítí na Dvojce.

„Sociální sítě v Česku předvedly ten efekt, který známe ze zahraničí. Byly úplně první, kdo začal situaci reflektovat. A staly se podstatným zdrojem pro to bezprostřední první informování i pro velká média,“ přibližuje v pořadu Jak to vidí... Josef Šlerka.

„My tenhle efekt známe ze světa. Je velmi starý, dobře popsaný. Připomínám výbuch v Bostonu na maratonu, což už je pěkná řada let. Tehdy to byly právě sociální sítě, které jako první začaly přinášet informace,“ připomíná vedoucí Studia nových médií na Filosofické fakultě Univerzity Karlovy.

Každý už nosíme v kapse kameru

„Ta dynamika je taková, že to nejdřív začíná v sociálních sítích, v českém prostředí je to hlavně Twitter a Facebook. Odtud se to dostává do hlavního zpravodajství, kdy bezprostřední instinkt novinářů je podívat se na Twitteru, co se děje.“

„Protože dnes už v podstatě každý nosíme v kapse videokameru, dá se tak získávat obrovský materiál. Zároveň to poskytuje obrovský prostor pro státní instituce a politiky, aby mohli reagovat,“ myslí si Šlerka. „Velká média reagovala rychle. Do pár minut se to stalo hlavním tématem.“

Díky pandemii jsme připravení

„I díky pandemii už máme mediální infrastrukturu připravenou dobře. Ten přechod do breaking news, do mimořádného vysílání,“ uvažuje. „Já mám vlastně z toho velmi dobrý pocit. Je to zvláštní, ale i katastrofy přinášejí místa, ze kterých může mít člověk dobrý pocit.“

Další témata rozhovoru: jak pandemie ovlivnila konzumaci zpravodajství; proč ho nesleduje třetina dospělých; mění se důvěra v média; jak jsou na tom nové tituly a jak regionální média.

Spustit audio

Související