Josef Šlerka: Třetina Čechů vůbec nesleduje zpravodajství. Do budoucna to může být velký problém

5. listopad 2018

Nadační fond nezávislé žurnalistiky analyzoval český mediální trh, například typologii tuzemských konzumentů zpravodajství. Co vyplynulo z průzkumu agentury Median a co to vypovídá o Češích?

„Zajímali nás hlavně ‚ne-konzumenti‘ zpravodajství,“ upřesňuje hned v úvodu mediální analytik Josef Šlerka. „Zajímat se o dění v zemi, kde žijeme, a mít dostatek informací, je totiž podmínka kvalitního rozhodování při volbách, ale i v běžném životě,“ vysvětluje.

Výsledky průzkumu ukázaly, že o zpravodajství se nezajímá třetina respondentů. Z komplexního souboru otázek, na které odpovědělo asi čtrnáct tisíc lidí, vyplynuly i tři základní kategorie těchto lidí.

Asi nejvíc mě zaujala velikost skupiny ne-konzumentů médií. Měl jsem za to, že bude výrazně menší. Třicet procent mi přijde jako hodně vysoké číslo a myslím si, že je to do budoucna velký problém, protože řada mediálních návyků se předává v rodinách.
Josef Šlerka

Celebrity a počasí

„Jednou z nich je skupina spíše starších lidí s nižším nebo středoškolským vzděláním, která masmédiím naprosto nedůvěřuje a je extrémně nedůvěřivá vlastně k čemukoli včetně reklamy,“ shrnuje charakteristiku první z nich Josef Šlerka.

V této skupině podle průzkumu mírně převažují ženy a dominují jí obyvatelé středních a malých měst. „Tito lidé sice čtou zprávy, ale zajímá je zásadně jenom život celebrit nebo jaké bude počasí,“ dodává ředitel centra Studia nových médií Filozofické fakultě Univerzity Karlovy.

Nová média, tablet, informace

Lifestyle a apatie

Zbylé dvě skupiny jsou poměrně překvapivé. Jednou z nich jsou mladí lidé spíše z větších měst a se solidním vzděláním, kteří jsou se svým životem v zásadě spokojeni. „Jsou to silní konzumenti internetu a politika je prostě nezajímá. Jejich svět je lifestyle, móda, sport a nejrůznější venkovní aktivity,“ říká Josef Šlerka.

Poslední skupinu tvoří mladí lidé z malých obcí s nízkým vzděláním, kteří jsou úplně apatičtí a prakticky o nic se nezajímají. Internet používají podprůměrně, jsou nespokojení v osobním životě, ale neprojektují tuto nespokojenost do společnosti.

„Domnívají se, že jsou pro ně určující především vnější znaky – konexe, rasa nebo pohlaví. A zdá se, že mají pocit, že se špatně narodili, a tudíž vedou ‚špatný život‘,“ popisuje Josef Šlerka nejpočetnější skupinu ne-konzumentů médií, jejichž průměrný věk se pohybuje kolem 36 let.

Další témata rozhovoru: Jaká je naopak typologie konzumentů médií? Jaké charakteristiky má podle mediálního průzkumu takzvaná pražská kavárna? V čem mohou být užitečné pořady typu Zprávy Jaromíra Soukupa? O čem vypovídá pohled za oponu fotbalového byznysu?

 

autoři: Zita Senková , and
Spustit audio

Související