Jiří Hlaváč: Dnes nestačí jen umělecká kvalita. Rozhoduje i marketing

14. prosinec 2018
Josef Špaček, houslista

Umíme připravit nadějné hudebníky na světovou kariéru? A stačí k úspěchu talent?

Nadaný umělec musí být podle profesora Jiřího Hlaváče vybavený širokou škálou vrozených, ale i získaných schopností, aby uspěl v mezinárodním měřítku. „Měli bychom je kromě široké repertoárové škály umět připravit také třeba na stresovou zátěž. Stačí například jeden opožděný přílet a vy najednou musíte jít večer na pódium bez zkoušky, protože jste generálku nestihli. Takové momenty mohou člověka rozklížit a vykolejit,“ uvádí zkušený hudební pedagog.

„Obecně se soudí, že předpokladem úspěchu je talent. Ten ovšem musí stát na několika pilířích. Prvním je obecná inteligence a práce s informací. Druhá je míra múzičnosti, která zahrnuje nejrůznější umělecké disciplíny, které mi mohou být inspirací. Třetím momentem je schopnost spolupracovat, vnímat svět toho druhého a začít budovat něco, co je společné. Čtvrtým pilířem je zvládnutá nervová soustava a určitá odolnost.“

Bez marketingu to nejde

Vít Pohanka absolvoval už několik lekcí seskoku padákem

Dalším kritériem kvalitní přípravy je široký mezinárodní a historický umělecký rozhled. A pak také schopnost dělat si osobní promo a nebát se marketingu. V dnešní době je klíčem k mezinárodnímu úspěchu spolupráce se špičkovými koncertními agenturami, které dokáží umělce dobře propagovat, říká Jiří Hlaváč v pořadu Jak to vidí.

„A svět chce být také neustále něčím překvapován. Dnes už nestačí jenom rovina kvality. Veřejnost chce poznat zajímavé koníčky, které ten který umělec provozuje. Někdo leze po skalách, někdo skáče s padákem, někdo se věnuje alpskému lyžování. To je to něco, co zpřístupní jeho profesi i širokému publiku a to mu začne věnovat pozornost,“ myslí si Jiří Hlaváč.

Další témata rozhovoru: Je dnes umění součástí běžného života? Proč média neinformují o výrazných úspěších českých umělců za hranicemi? V čem je jedinečný systém českých základních uměleckých škol? Jak je nezbytné pracovat s talentem? V čem byli Beatles podobní Mozartovi, Ellingtonovi nebo Bohuslavu Martinů?

Spustit audio

Související