Denisa Hejlová: Rituály na Hradě i Super Česko? Politika dnes stojí víc na show než na obsahu

4. prosinec 2025

Prezident Petr Pavel dnes pokračuje ve schůzkách s kandidáty na ministry vznikající vlády hnutí ANO, SPD a Motoristů. Sérii konzultací zahájil už minulý pátek. Za sebou má devět z patnácti jmen. Podle expertky na politickou komunikaci Denisy Hejlové ale nejsou tato setkání ani tak o obsahu, jako spíše o rituálu. „Je to symbolické vystoupení, které má veřejnosti ukázat kontrolu a klid,“ říká v pořadu Jak to vidí… na Dvojce. Jak se buduje politický brand?

Podle expertky na marketingovou komunikaci lidé začínají být netrpěliví, jak sestavování vlády dopadne. „Politici chodí na Hrad trochu jako apoštolové na orloji a pak poskytují rozhovory pro média s tím, jak si s prezidentem skvěle porozuměli,“ říká Hejlová.

„Ve skutečnosti jde o malé politické divadlo, kde sledujeme, jak jednotliví herci pronášejí očekávané repliky. V tomto případě souznění a souhlas,“ vysvětluje. „V komunikaci nemusí jít vždycky jen o přenos informace. Někdy je důležitý rituál a to, jak každý zvládne dostát své roli ve hře.“

Super Česko

Stejnou logikou podle ní funguje i vznikající politická strana „Super Česko“ bývalého politika ODS Martina Kuby. Její pozitivní a nic neslibující název je ukázkovým příkladem toho, jak se dnes dělá politický marketing.

Hejlová upozorňuje, že je to ještě jednodušší a výstižnější než Trumpovo Make America Great Again. Super Česko má pozitivní náboj, a zároveň neslibuje vůbec nic. Je to strana založená nikoli na programu nebo hnutí, ale pouze na nějakém pocitu a sympatiích.“

Marketing místo programu

Na stejnou kartu mimochodem vsadilo před čtrnácti lety i hnutí ANO. „Málokdo si dnes vybaví, co tato zkratka původně znamenala. Byla to Akce nespokojených občanů z roku 2011. Postupně se z ní stal čistý akronym,“ připomíná Hejlová. Podle ní to byl už tehdy promyšlený komunikační tah. Název, který neříká nic o politickém směřování, zato nese jednoznačně pozitivní náboj.

„Není tam žádný obsah. Není řečeno, zda je strana levicová, nebo pravicová, tradiční, nebo moderní. Je tam jen vyjádření souhlasu. A s takovou značkou se pracuje mnohem snáz, pokud ji můžete řídit centralizovaně, pokud je tam silný lídr, který určuje směr a nastavuje základní vizi i misi projektu,“ vysvětluje.

U tradičních politických stran je to podle Hejlové mnohem složitější. „Když máte stranu s desítkami tisíc členů, širokou členskou základnou a složitou strukturou, je interní komunikace náročnější. Každý se musí cítit jako součást komunity a musí mít pocit, že ji spoluvytváří. A všichni zároveň musí souznít s hodnotami, které ta strana nese,“ dodává.

Spustit audio

    Mohlo by vás zajímat

    Nejposlouchanější

    Více z pořadu

    E-shop Českého rozhlasu

    Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

    Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

    jak_klara_obratila_na web.jpg

    Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

    Koupit

    Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.