Jan Jirák: Média neměla na výběr. Fascinace koronavirem byla legitimní

11. červen 2020
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy koronavirus

Situace přestává být výjimečná. Znakem může být i to, že média objevují nová témata. Jaká je vlastně funkce médií v krizových časech? A kdo určuje, o čem se bude hovořit?

Čtěte také

„Hlavní část nouzového stavu je za námi, vracíme se do normálu. Situace, ve které žijeme, přestává mít charakter výjimečnosti,“ míní host pořadu Jak to vidí... mediální teoretik Jan Jirák.

„Známkou toho je i to, že tematická nabídka médií se postupně rozšiřuje.“ Média si začínají všímat rasových protestů v Americe nebo třeba povodní na Moravě. Kdo vlastně určuje, o čem budou média informovat?

Kdo určuje agendu médií?

„O tom se vedou výzkumy od 60. let,“ nastiňuje Jirák. „Média se řídí zejména svými vlastními interními pravidly. Důležité je ale i to, co žije v povědomí publika. A také to, o čem by rádi mluvili politici.“

Čtěte také

„Někdy ale přijde impulz zvenčí, který všechno přebije. Takovým impulzem teď byla pandemie, která určila, o čem se bude hovořit. Některá témata, jako třeba situace na turecko-řecké hranici, kvůli tomu zůstala v pozadí.“

Fascinace, nebo nutnost?

„Situace nesla parametry výjimečnosti. Šlo o událost, na kterou nikdo nebyl připraven. Každý krok byl premiéra. Média proto neměla na výběr. Fascinace situací byla tedy pochopitelná a namístě.“

Každý z nás osobně řešil situaci, která byla svým způsobem jedinečná. Stejně tak média se učila informovat o pandemii. Monotematičnost v médiích tedy nelze chápat jako jejich selhání, říká profesor Jirák.

 Veřejnoprávní zpravodajství jako garant spolehlivosti

Současná krize ale znovu potvrdila trend z minula: v krizových dobách Češi inklinují k médiím veřejné služby. Ve chvíli, kdy se děje něco mimořádného a lidé cítí potřebu spolehlivých informací, najdou ztracenou cestu k Českému rozhlasu a k České televizi.

Čtěte také

Potvrzuje to oprávněnost takovýchto médií v České republice. V očích veřejnosti mají stále punc spolehlivosti. Jaká je vlastně role médií, když se děje něco mimořádného?

Role médií v době krize

Vedle základní funkce informovat veřejnost je podstatná také role koordinační. Média by měla lidem pomoct situaci pochopit a také se v ní naučit orientovat. Neméně důležitá je ale i role rekreační. Média v době krize představují podstatný zdroj rozptýlení a zábavy.

Videohovory mohou být podle odborníků více únavné, než běžný telefonát. (ilustrační foto)

Jak to bude s posílením role sociálních sítí, ukáže až čas. Nucený vstup na sociální sítě totiž vyvolává deficit reálného kontaktu s lidmi. Komunikace je ochuzena o celou řadu informací. Bez neverbální komunikace se například jen velmi těžko vedou složitá obchodní jednání.

Další témata rozhovoru: vliv médií na psychiku příjemců; novináři jako známé osobnosti; nová stanice CNN Prima News; zhroucení reklamního trhu; funkce médií v době krize; sociální sítě v čase pandemie.

Spustit audio

Související