Jan Jirák: S informačním smogem budeme bojovat čím dál víc. Čeká nás hybridní svět
„Zhroutila se s tradičními médii spojená představa, že se dozvíme, co je důležité,“ zamýšlí se mediální teoretik Jan Jirák nad proměnami mediálního světa.
Prodeje tradičních tištěných médií dlouhodobě klesají. Přibývá naopak internetových zpravodajských platforem. I ty jsou vedené profesionálními novináři. Problém je, že přibývá lidí, kteří se o světě kolem nás dozvídají z toho, co jim pošlou jejich přátelé na nejrůznějších sítích, upozorňuje Jirák.
Čtěte také
Dříve byli uživatelé zvyklí rozeznávat hierarchii událostí podle toho, jestli ji našli na titulní stránce nebo ji zaslechli v rozhlasových zprávách na prvním místě. Na sociálních sítích ale rozhoduje to, co sdílí nebo „olajkuje“ největší množství lidí. Jsou prodchnuté emocemi, ne kritickým myšlením, konstatuje.
Svět je takový, jaký chcete
V budování tzv. sociálních bublin hraje významnou roli fakt, že „máme tendenci víc věřit takovým zprávám, které potvrzují naše vidění světa“. A přesně tomu vycházejí sociální sítě typu Facebooku vstříc.
Architektura sociálních sítí navíc umožňuje rychlé zaujetí stanoviska bez jakéhokoli přemýšlení. A tím podporuje stádní jednání a je živnou půdou nejrůznějších populismů, zdůrazňuje profesor Jirák.
Hybridní realita
To, jak velkou sílu může mít informační smog, který se vytváří na sociálních sítích, dokládá i mediální obraz, který se vytváří kolem současné epidemie koronaviru.
Čtěte také
Prolínání reálného a virtuálního světa bude podle Jana Jiráka stále intenzivnější. „Už dnes existuje fenomén hybridních válek, které jsou částečně fyzické a částečně informační. A tento model hybridnosti se bude objevovat ve všech oblastech lidského života,“ upozorňuje Jan Jirák.
„Jde o to, jak se lidem podaří rozlišovat informace, které jsou relevantní od těch zkreslených, vymyšlených, nebo dokonce i špatně myšlených, tedy záměrných dezinformací, které jsou dílem internetových trollů a v reálném životě by se daly označit za záškodnictví.“
Další témata rozhovoru: mediální reflexe volby nového ombudsmana; soumrak tištěných médií; cenzura jako boj proti antisemitismu.
Související
-
Jan Jirák: Sociální sítě jsou vysoce toxické. Čeká nás návrat k tradiční žurnalistice
Společnost Cambridge Analytica oznámila konec činnosti. Neustála masový odliv zákazníků po aféře se zneužitím dat uživatelů Facebooku.
-
Jan Jirák: Veřejnoprávní facebook? Nápad dobrý, má ale šanci na úspěch?
Německý novinář a šéf analytického týmu Measuring Fake News Alex Sängerlaub přišel s nápadem na vytvoření jakési veřejnoprávní sociální sítě. Platformy bez falešných zpráv.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.