Jan Jirák: S informačním smogem budeme bojovat čím dál víc. Čeká nás hybridní svět

13. únor 2020

„Zhroutila se s tradičními médii spojená představa, že se dozvíme, co je důležité,“ zamýšlí se mediální teoretik Jan Jirák nad proměnami mediálního světa.

 

Prodeje tradičních tištěných médií dlouhodobě klesají. Přibývá naopak internetových zpravodajských platforem. I ty jsou vedené profesionálními novináři. Problém je, že přibývá lidí, kteří se o světě kolem nás dozvídají z toho, co jim pošlou jejich přátelé na nejrůznějších sítích, upozorňuje Jirák.

Čtěte také

Dříve byli uživatelé zvyklí rozeznávat hierarchii událostí podle toho, jestli ji našli na titulní stránce nebo ji zaslechli v rozhlasových zprávách na prvním místě. Na sociálních sítích ale rozhoduje to, co sdílí nebo „olajkuje“ největší množství lidí. Jsou prodchnuté emocemi, ne kritickým myšlením, konstatuje.

Svět je takový, jaký chcete

V budování tzv. sociálních bublin hraje významnou roli fakt, že „máme tendenci víc věřit takovým zprávám, které potvrzují naše vidění světa“. A přesně tomu vycházejí sociální sítě typu Facebooku vstříc.

Architektura sociálních sítí navíc umožňuje rychlé zaujetí stanoviska bez jakéhokoli přemýšlení. A tím podporuje stádní jednání a je živnou půdou nejrůznějších populismů, zdůrazňuje profesor Jirák.

Hybridní realita

To, jak velkou sílu může mít informační smog, který se vytváří na sociálních sítích, dokládá i mediální obraz, který se vytváří kolem současné epidemie koronaviru.

Čtěte také

Prolínání reálného a virtuálního světa bude podle Jana Jiráka stále intenzivnější. „Už dnes existuje fenomén hybridních válek, které jsou částečně fyzické a částečně informační. A tento model hybridnosti se bude objevovat ve všech oblastech lidského života,“ upozorňuje Jan Jirák.

„Jde o to, jak se lidem podaří rozlišovat informace, které jsou relevantní od těch zkreslených, vymyšlených, nebo dokonce i špatně myšlených, tedy záměrných dezinformací, které jsou dílem internetových trollů a v reálném životě by se daly označit za záškodnictví.“

Další témata rozhovoru: mediální reflexe volby nového ombudsmana; soumrak tištěných médií; cenzura jako boj proti antisemitismu.

autoři: Zita Senková , Jan Jirák , and
Spustit audio

Související