Jak předcházet rozvoji chronické žilní nedostatečnosti?

Máte večer těžké, bolavé a oteklé nohy a na nich vystouplé žíly? Pálí vás lýtka a dostáváte do nich křeče? Pak je tu pro vás následující čánek.

Předně, navštivte lékaře! Nejspíš vás postihlo chronické onemocnění žil, které trápí až polovinu obyvatel vyspělých zemí. Není to sice smrtelně nebezpečná choroba, ale je velmi nepříjemná, a mohou se rozvinout další potíže, jako jsou křečové žíly neboli varixy či bércové vředy.

Pečovat o žíly je nutné neustále
Chronickou žilní nedostatečnost nelze vyléčit, ale dá se zastavit vývoj onemocnění, kromě jiného i operativními zákroky. Operací však nic nekončí, pečovat o žíly je nutné neustále.

Jako u všech onemocnění jsou spíše než léčba důležitá preventivní opatření:
● Při nadváze bychom měli zhubnout rozumnou redukční dietou a zvýšeným pohybem. Nejvhodnější je rychlá chůze, běh, jízda na kole či plavání.
● Sklon k tvorbě křečových žil se dědí. Pokud tedy někdo z rodičů na „křečáky“ trpěl, měli bychom se vyhýbat dlouhodobému slunění nebo saunování, které roztahuje žíly.
● Důležité je správné oblékání: pohodlná obuv s maximálně 5 cm vysokými podpatky, oděv by nás neměl nikde škrtit.
● Při každé vhodné příležitosti dáváme nohy do zvýšené polohy.
Při koupeli nohy sprchujem střídavě teplou a studenou vodou, vhodné jsou krátké koupele ve studené (ne ledové!) vodě.
Strava by měla obsahovat dostatek vlákniny, vitaminů C a E, zinek, lecitin a také rutin. Vhodnými potravinami jsou pohanka, bobulovité ovoce, citrusové plody, česnek, jablka, otruby, luštěniny, rýže Natural, celozrnné těstoviny, celozrnný chléb, ořechy, semínka, listová zelenina a olej ze semen hroznů.

Pokud jste si vše nestihli podrobně poznamenat, text najdete na našich webových stránkách ireceptar.cz. Celý článek najdete v lednovém čísle časopisu Receptář.