Expertka Hejlová: Reklama a influenceři? Není potřeba psát další pravidla, stačí vymáhat dodržení stávajících
Kterých influencerů a audiovizuálních tvůrců na internetu se týká povinnost registrace u Rady pro rozhlasové a televizní vysílání? Co stojí za chaosem v influencer marketingu? A co má Japonsko společného s Českou republikou? Na otázky Jana Burdy odpovídá expertka na komunikaci Denisa Hejlová.
Rada pro rozhlasové a televizní vysílání na konci listopadu oznámila, že se jí mají hlásit tvůrci videí a podcastů. Informace vyvolala mezi influencery chaos. Ministr kultury Martin Baxa byl podle svých slov situací zaskočený a údajně plánuje novelu zákona, která by povinnost zrušila.
Čtěte také
„Jak to ve výsledku dopadne, zatím neví vůbec nikdo,“ říká Denisa Hejlová. „Situace je skutečně velice komplikovaná. Problém s influencer marketingem je ten, že se v posledních letech výrazně rozrostl. Není to tak, že by nebyl regulovaný, ale že nikdo regulaci nevymáhá."
Chaos pro úřady i tvůrce
„Regulaci a její dodržování mají na starosti živnostenské úřady, které jsou ale zavalené prací. Nevědí přesně co a jak mají sledovat, případně na co se vztahují pokuty,“ vysvětluje expertka.
Podle jejích slov to nevědí ani samotní influenceři. „Pravidla jsou potřeba, ale není třeba je znovu napsat. Stačilo by je lépe vysvětlit a vymáhat.“
Zákon klamavou reklamu reguluje, dodržování však nikdo nevymáhá
Problémem podle Hejlové také je, že neexistuje žádná profesní asociace, která by audiovizuální tvůrce a tvůrkyně na internetu sdružovala. „Influencery mohou být různí blogeři, youtubeři, ale zároveň novináři, kteří mají svůj podcast.“
„Dohromady ale zatím nemají žádnou skupinu, která by byla partnerem pro vyjednávání tak, aby byl jejich hlas slyšet i na legislativní a vládní úrovni.“
Skryté reklamy v obsahu
„Influence znamená v češtině vliv. Je dobré se na to touto optikou dívat. Tvůrci opravdu mají vliv a mohou šířit či propagovat různé věci. Nás však především zajímá šíření reklamního sdělení, které není označené jako reklamní sdělení,“ vysvětluje Hejlová.
Čtěte také
„V takovém případě jde o formu klamavé reklamy, kterou spotřebitelé těžko poznávají. Zákon ji reguluje, nikdo ho však nevymáhá.“
„Je potřeba ukázat, co přesně se stane, když někdo pravidla nedodrží, vysvětlit konkrétní postihy. V tuto chvíli se obávám, že influenceři i úředníci, kteří by měli pravidla vymáhat, budou demotivovaní, protože sami neví, koho poslouchat,“ vysvětluje expertka na komunikaci.
Související
-
Denisa Hejlová: Papírové noviny jsou pro mnohé součást rituálu. Stále více lidí ale preferuje online
Lidové noviny ve své tištěné verzi končí. Zůstane jen sobotní příloha Orientace. Čeká stejný osud i další tištěná média? Jakým směrem se ubírá mediální trh?
-
Expertka Hejlová: Varování proti TikToku nelze brát na lehkou váhu. Sbírá naše osobní data
Denisa Hejlová, expertka na strategickou komunikaci, okomentuje situaci ohledně slovenských veřejnoprávních médií. Zmíní také, jak fungují algoritmy sociální sítě TikTok.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.