Denisa Hejlová: Papírové noviny jsou pro mnohé součást rituálu. Stále více lidí ale preferuje online
Nejstarší český deník Lidové noviny se kvůli vývoji na mediálním trhu přesune plně na svůj web. Z tištěné verze zůstane jen sobotní příloha Orientace, která se od září stane součástí sesterského deníku MF DNES. Čeká stejný osud i další tištěná média? Jakým směrem se ubírá mediální trh? Expertka na strategickou komunikaci Denisa Hejlová ještě přiblíží, jaké vztahy panují mezi politikou a influencery, a vysvětlí, proč jsou důležité vizuální prostředky v politické komunikaci.
„Rozhodnutí o ukončení provozu Lidových novin řadu lidí významně zasáhlo. Byla to součást jejich životů, kulturní scény a intelektuálního povědomí a rozhledu. Udržet se na mediálním trhu je ale pro tištěná média čím dál těžší. Měníme své návyky, zprávy dnes získáváme prostřednictvím digitálních médií. Přesto zůstávají lidé, kteří preferují papír. Jejich počet se ale dramaticky snížil o desítky procent,“ přibližuje v pořadu Jak to vidí... garantka oboru strategická komunikace z Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy Denisa Hejlová.
Rituál i zdroj informací
Lidé si stále kupují noviny primárně jako zdroj informací o politice, ekonomice a společnosti. Jak je ale vidět podle vyšších prodejů novin s přílohami, velkou část tvoří také zábava a poučení. Nejinak to bylo i s přílohou Orientace, která jako jediná část Lidových novin zůstane v tištěné verzi.
Čtěte také
„Pro mnoho čtenářek a čtenářů byly sobotní Lidové noviny s přílohou výraznou součástí víkendového rituálu. Mnoho lidí si titul kupovalo speciálně jen v tento den kvůli příloze. Proto Orientace na mediálním trhu zůstává, jen se přesune pod jiný titul,“ potvrzuje expertka na PR a komunikaci.
Přidanou hodnotou tištěných novin oproti jejich online verzi stále zůstávají i výhody fyzického čtení. „To, že si noviny můžeme vzít někam jinam, že si na ně sáhneme, že se můžeme vrátit k textu. Podstatné je i fyzické vnímání očima, digitál zkrátka není příjemný pro celou řadu lidí. Je to přece jenom obrazovka, která svítí a nenabízí další vjemy jako papír,“ připomíná Hejlová.
Online tvůrci
Tradice nezávislého tisku se tak chtě nechtě vlivem mnoha faktorů začíná dramaticky měnit, což potvrzují i mnohé výzkumy.
Čtěte také
„Lidé se začínají odvracet od politických a ekonomických informací, protože je to velmi deprimující. Místo toho preferují zábavní obsah. Oproti tomu ale vzniká celá řada nových médií, která jsou určena lidem, kteří chtějí mít podrobnější informace z politiky a ekonomiky,“ vysvětluje Hejlová.
Média tradičního typu tedy podle ní určitě nezaniknou, pouze se promění jejich podoba. „Vidíme to zejména na mladé generaci, která tradiční média již téměř nesleduje a zprávy získává prostřednictvím influencerů nebo tzv. online tvůrců,“ dodává.
Související
-
Co dneska znamená důvěřovat médiím? Jsme unaveni negativními zprávami, říká Josef Šlerka
Hra ve hře jiné hry. To, co vidíme, může být často jen součást nějakého širšího manévru. Jak je to s důvěryhodností médií v Česku?
-
Analytik: Budoucnost médií? Středoevropský scénář je u nás málo pravděpodobný. Chybí velká ideologie
Je svoboda médií ve střední Evropě ohrožena? Hrozí nám slovenský scénář? Ubrání se česká média středoevropským scénářům? Kdo může zatáhnout za pomyslnou brzdu?
-
Expertka Hejlová: Influencer marketing? Ubránit se mu je velmi těžké. Regulace státu pokulhává
Stále více firem využívá služeb influencerů na sociálních sítích. Jakou budoucnost má tento způsob reklamy? Jsou dnešní digitální tvůrci féroví?
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.