Cyril Höschl: Za nedostatkem učitelů a sester je nesmyslná byrokracie

13. listopad 2018

Co studovat, aby nás to uživilo? Máme se vzdělávat v tom, po čem je společenská poptávka, anebo to, co nás baví? A měl by stát výběr studia nějak regulovat?

„Lidé se vždy rozvrství do různých oblastí podle svých talentů a tužeb, i když pravda ne vždy tak, jak momentální chod hospodářství požaduje,“ říká Cyril Höschl. „Otázka zní, jestli přístupnost některých oborů omezit nařízením shora – umístěnkami, kvótami, omezenou nabídkou určitých studijních oborů.“

Máme se tedy pouštět do podobného sociálního inženýrství? „Měli bychom mít svobodnou volbu. A jestli společnost cítí potřebu ‚trh‘ vzdělávání nějak regulovat, měla by to dělat spíš osvětou, abychom věděli, jaké šance máme, když budeme studovat ten který obor. Riziko, že volba nebude dobrá, by mělo být na nás. Společnost by ji měla regulovat spíš pobídkami než sankcemi,“ je přesvědčený Cyril Höschl.

Dokážeme zastavit úbytek učitelů a zdravotníků?

S personálním nedostatek se u nás momentálně potýká jak resort školství, tak zdravotnictví. Nechybí přitom jen absolventi, ale také učitelé těchto oborů. Podle ředitele Národního ústavu duševního zdraví to není jen otázka peněz. Společnosti se daří dobře a finanční zajištění není jedinou příčinou.

Tomáš Zima: Nechápu, co může novela ve vzdělávání lékařů doopravdy zhoršit

Operace, nemocnice, chirurgie, lékaři, sál

Senátory vrácený zákon teď leží na poslaneckých stolech a má opravdu hodně odpůrců. Tvrdí, že ještě zhorší postavení neatestovaných lékařů. I podle ministra zdravotnictví Miloslava Ludvíka je lepší cokoli, než to co platí dnes.

„Domnívám se, že na vině je také nárůst byrokracie a nesmyslných požadavků. I velmi kvalifikovaní jedinci, kteří jsou ochotní učit třeba na základní škole, nemohou, protože nemají pedagogické minimum. A podobně je to se zdravotními sestrami,“ říká Cyril Höschl.

„U sester se vyžaduje, aby byly všechny bakalářky a magistry, a pak se z toho zase couvá, protože se najednou zjistí, že není, kdo by utřel stolky,“ uvádí příklad uznávaný psychiatr. „Kdyby méně někdy znamenalo více, možná že by přirozená regulace nabídky a poptávky po práci spolu s finančními pobídkami situaci vyřešila daleko rychleji než shora diktovaná nařízení na kvalifikaci a nejrůznější osvědčení.“

Další témata rozhovoru: Jaký by měla společnost mít vztah ke vzdělávání? Co je ve vzdělávání úloha rodiny a co školy? Investuje se ve zdravotnictví dostatek do inovací? Jak udržet odborný personál v českém zdravotnictví? A jak kvalitní je vědecká základna v Česku?

autoři: Zita Senková , and
Spustit audio

Související