Čedok: Od Náprstka až za hranice všedních dnů

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Automobil Čedoku s turisty v roce 1931
0:00
/
0:00

Československá cestovní a dopravní kancelář, která se řídí heslem: Vaše cesta – naše starost.

Připravili: Jitka Škápíková, Světlana Lavičková, Jiří Kovařík
Dramaturgie: Magdalena Šorelová
Zvukový mistr: Ladislav Reich
Hudba: Jiří Litoš
Premiéra: 4. 6. 2019

Počátky první cestovní kanceláře u nás musíte hledat v roce 1918. Tou dobou už ale existoval Klub českých turistů, který byl založen 11. června 1888 a jeho prvním předsedou se stal slavný cestovatel Vojta Náprstek. Zabýval se nejen značením turistických tras, vydáváním map a průvodců, ale i provozováním ubytoven a chat.

Vznik k výročí republiky

Se vznikem československého státu vyvstala potřeba vytvořit i silnou národní cestovatelskou organizaci jako protiváhu těch cizích. Proto skupina vlastenců ze Zemského cizineckého svazu a Československých státních drah jako svůj příspěvek k oslavám prvního výročí existence samostatného Československa založila 1. listopadu 1919 Informační kancelář.

Tento zárodek budoucího Čedoku sídlil v pražské Hybernské ulici proti Prašné bráně. Československá cestovní a dopravní kancelář, společnost s ručením omezeným, vznikla až o necelý rok později, uprostřed léta 1920, se základním kapitálem dva a půl milionu korun. U jejího počátku stály Československé dráhy, Zemský cizinecký svaz a banka Bohemia.

Meziválečná sláva

Během prvních pěti let Čedok zcela ovládl trh tuzemských zájezdů. Společně s maďarským Ibusze, polským Orbisem a jugoslávským Putnikem vytvořil středoevropskou mezinárodní asociaci AGOT, která později sdružovala na čtyři desítky cestovních kanceláří.

Autobus Čedoku československé automobilky Walter

Do začátku druhé světové války si Čedok udržoval silnou pozici na domácím trhu cestovních služeb a získal dobrou pověst v západní a střední Evropě jako spolehlivý partner při organizování zájezdů zahraničních turistů do Československé republiky. V roce 1948 byl ovšem znárodněn.

Stále stejná firemní filozofie

Dnešní Čedok navazuje na tradice proslulé značky, která spolu se Škodovkou a Prazdrojem patří k rodinnému stříbru českého hospodářství. A přestože se od dob jeho vzniku cestování proměnilo takřka k nepoznání, firemní filozofie zůstává stejná: jistota, kvalita a komplexnost poskytovaných služeb.

Jaká je historie cestování u nás? Co znamená slovo túra a odkud pochází? Jaká je nejstarší cestovní kancelář na světě? Kam všude jsme se mohli s Čedokem vypravit?

autoři: Jitka Škápíková , Magdalena Šorelová
Spustit audio

Související