Analytik Josef Šlerka: Uznat chybu, nebo být macho, kterému patří celý dvůr? Největší chyby Danuše Nerudové a nového Andreje Babiše

4. leden 2023

Datový analytik a vedoucí oboru studia nových médií na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy nabízí na Dvojce rozbor chování některých prezidentských kandidátů na sociálních sítích. V audiozáznamu rozhovoru se Zitou Senkovou ale rozebere i projekt Ohňostroj lží, který nahlíží do zákulisí dezinformačního ekosystému v Evropě, nebo dopady umělé inteligence na náš obyčejný život. Budeme s ní konzultovat naše běžné problémy? Poslechněte si celé Jak to vidí…

Na sociálních sítích jsou podle datového analytika Jiřího Šlerky výrazní čtyři kandidáti: Petr Pavel, Danuše Nerudová, Andrej Babiš a Petr Fischer. „Ostatní jsou z pohledu fanoušků slabší. Ty rozdíly jsou opravdu řádové,“ popisuje host Zity Senkové na Dvojce.

Co osobně považuje za nejzajímavější momenty? „Danuše Nerudová je velmi úspěšná v prostředí Instagramu. Je jediná, kdo používá TikTok a BeReal, což jsou sociální sítě pro mladé,“ vypočítává Šlerka. „Oproti tomu Andrej Babiš je v jistém slova smyslu v komunikační pasti.“

Babiš v komunikační pasti

„V prostředí sociálních sítí je velmi dlouho a jeho tým je tam velmi úspěšný. Jeho Facebook je násobně větší než stránky dalších kandidátů. Zároveň ale celou dosavadní komunikaci vedl velmi přesně. Mířil na určité skupinky lidí, které mu dohromady dávaly těch 30 %. Ta vyostřenost kampaně mu ale vlastně snižovala šanci na to, že dostane ještě někoho jiného.“

„Teď se tedy snaží komunikovat nového Andreje, který je vstřícný, rozumí lidem. Jenže se ukazuje, že zase sáhne na těch 30 %. Ale on teď potřebuje ještě o kus víc. Na to, že je jeho kampaň vlastně nejdelší, začala velmi brzo, tak je i nejvíc bezradná v tom cílení.“

Nerudová udělala chybu

Překvapením pro Šlerku je, jak jednotliví kandidáti neumějí reagovat na kritiku a kauzy. „Mám pocit, že disciplína krizové komunikace není v české politice úplně dobře zvládnutá. Žádný z těch kandidátů na problémy neumí bezprostředně reagovat, i když museli dopředu vědět, že to přijde.“

„V případě Andreje Babiše je těch kauz celá řada, momentálně hlavně blížící se výsledky soudu o dotacích na Čapí hnízdo. V případě Petra Pavla je to propojování s předlistopadovou vojenskou rozvědkou. A u Danuše Nerudové je to kauza tzv. prodaných vysokoškolských titulů.“

„Všichni na své kauzy reagují způsobem, který potom produkuje spoustu veselých videí kolujících po internetu. Hlavně v případě Andreje Babiše. Ale i reakce ostatních byly rozpačité nebo přímo škodlivé,“ myslí si Šlerka.

„Danuše Nerudová třeba v jednu chvíli odmítala bavit se s asi sedmi médii. A to je prostě chyba. Myslím si, že to trošku souvisí s českou kulturou neuznávání vlastní chyby. Jenže už v minulosti nakonec všechny týmy přišly na to, že uznat chybu je v určitou chvíli možná lepší strategie než se tvářit jako macho, kterému patří celý dvůr.“

Babiš není Zeman 2.0

Předmětem divokých debat na sociálních sítích je také neúčast Andreje Babiše na předvolebních debatách. „To rozhodnutí vychází pravděpodobně z toho, že by tam byl v permanentní defenzivě. Permanentně by se vracela kauza Čapí hnízdo, kauza Pandora Papers, otázka trestního stíhání apod.“

„Problém ale je, že Babišova marketingová komunikace je nastavená na nového Andreje. Na toho rozumějícího, státnického, který si ale zároveň neodpustí velmi ostrý výpad proti komukoliv, kdo je proti němu. A právě takové otázky v debatách by mu dávaly šanci tím novým Andrejem být.“

Rozhodnutí nejít do předvolebních debat a tvářit se trošku jako Zeman 2.0 je jedna z největších strategických chyb jeho týmu. Andrej Babiš není Zeman 2.0,“ uzavírá Josef Šlerka, datový analytik a vedoucí oboru studia nových médií na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy.

Spustit audio

Související

Čekání na prezidenta

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.