A přece se létá (11/16)

Výřez z knihy Vzduch je naše moře, kterou k seriálu vydává nakladatelství Argo
Výřez z knihy Vzduch je naše moře, kterou k seriálu vydává nakladatelství Argo
0:00
/
0:00

Psal se 8. květen 1945, skončila 2. světová válka. Československá armáda se postupně začala obnovovat a nastal i rozmach vojenského a civilního letectví.

Už na konci léta roku 1945 spatřilo světlo světa první letadlo vyrobené v poválečném Československu – větroň Z24 Krajánek a o rok později první motorový letoun M1 Sokol.

Poválečné dálkové lety

S rozvojem letecké výroby samozřejmě nastala i snaha propagovat naše letecké výrobky ve světě. Konec konců, chtěli jsme jen navázat na řadu předválečných zahraničních propagačních letů.

Mráz M-1C Sokol OK-AHN

Proto se už v březnu roku 1947 vydala dvě letadla Sokol s imatrikulacemi OK-AHK (s posádkou Cyril Nováček a Radimír Kunc) a OK-AHN (posádku tvořila dvojice František Mlejnecký a mechanik Jaroslav Sajfert) na 33 000 km dlouhý dálkový let z ruzyňského letiště až do afrického Kapského města.

Program na dobývání rekordů

V polovině 50. let byl vyhlášen tzv. Program na dobývání rekordů, který přispěl k ještě větší propagaci československého letectví. Naši letci se do něj zapsali nejen dálkovými a rychlostními lety, ale také lety na výšku. I tady jsme sbírali jeden úspěch za druhým.

V pozdějších letech začaly předváděcí lety ztrácet smysl. Zákazník si veškerou leteckou produkci mohů prohlédnout na Aerosalonech a posléze mu bylo letadlo předvedeno na domácím letišti.

Richard Santus a Petr Bold v letounu L 200 Morava obletěli severní pól

Nesmíme ale zapomenout na dva významné počiny v posledních deseti letech. K 90. výročí založení Československa obletěla dvojice Richard Santus a Petr Bold v historickém letounu L 200 Morava severní pól. A o deset let později, v roce 2018 s letadlem Cessna OK – TGM za 46 dní obletěl pilot Roman Kramařík celý svět.

Advokát a aviatik Roman Kramařík se svým letounem, se kterým obletěl svět

Soutěžní otázka

Jak se jmenovalo první motorové letadlo vyrobené v Československu po druhé světové válce?

Správně odpověděla a výhercem se stala Karolína Kovencová, Klášterec nad Ohří. Všichni soutěžící, kteří odpověděli správně, pokračují v soutěži.

Výhry do soutěže věnovali ČSA, Letiště Benešov, Pecka Modelář s.r.o. a Letiště Kbely.

Spustit audio

Související

  • Ve stínu (10/16)

    Po skončení 2. světové války bylo nutné obnovit Československou armádu a s ní i její nedílnou součást – letectvo, a to jak vojenské, tak i civilní. 

  • Králové nebe (9/16)

    Hned po okupaci Čech, Moravy a Slezska bylo rozpuštěno Československé letectvo a víc jak tisícovka našich pilotů se vydala ilegální cestou na západ. 

  • Stíhači a bombardéři (8/16)

    15. března 1939 došlo k německé okupaci Čech, Moravy a Slezska. Československá armáda byla rozpuštěna a s ní i její letectvo. Tisícovky pilotů stály před otázkou co dál.