Vendula Borůvková: Magdalena Dobromila

Magdalena Dobromila Rettigová (kolem roku 1840)

Drama mezi stárnoucí matkou a úspěšnou dcerou. Poslouchejte do neděle 10. června 2018.

Přestože je z názvu patrné, že je hlavní postavou hry spisovatelka Magdalena Dobromila Rettigová, její kuchařské kariéře, se kterou je nejčastěji spojována, se hra věnuje nejméně. Drama spočívá v konfliktu stárnoucí národní buditelky a její úspěšné dcery Jindřišky Miliny, která se stala operní primadonou v Mnichově.


Osoby a obsazení: Magdalena Dobromila Rettigová (Simona Peková), Jindřiška Milina Rettigová, její dcera (Tereza Novotná), Josef Ondřej Liboslav Rettig, její syn (Jan Grundman), Eliška, její žačka (Magdaléna Tkačíková)
Autor: Vendula Borůvková
Dramaturgie: Hana Hložková
Hudba: Mario Buzzi
Režie: Lukáš Kopecký
Zvukový mistr: Michal Zelinka
V Brně natočila Tvůrčí skupina Drama a literatura v roce 2016.

Kromě toho, že Milina žije jen zpěvem a málokdy přijede za rodiči do Litomyšle, tak své matce po létech českého vzdělávání píše dopisy německy, což Magdalena považuje za svoji rodičovskou prohru. Druhé ze třech dětí, které se dožilo dospělého věku, syn Josef, na úkor osobního života zůstal nablízku rodičům, což jí dělá také starost. Rettigová se však nepitvá úzkostlivě v osobních problémech, nemá na to čas. Musí se věnovat kurzům pro měšťanské dcerky. A příprava je to všestranná – od vaření a hospodaření, přes znalosti české literatury až po rady pro harmonické manželské soužití. Magdalena Dobromila je totiž neobyčejně odhodlaná, chytrá a společensky činorodá žena.

Ačkoliv autorka prostudovala množství historických pramenů a pracuje s věrohodnými fakty, dramatické situace jsou fiktivní. Prostřednictvím emancipované ženy, která bývá neprávem spojována pouze se slavnou „Domácí kuchařkou“, se ocitneme ve světě konvencí, snah o jejich překonání, ale také mezi odlišnými tužbami žen a mužů. Borůvková říká: „Je to hra o vztazích v rodině a také o manželství, protože Magdalena kdysi prohlásila, že kdyby věděla, co ji po svatbě čeká, tak by ‚radši ze skály do propasti skočila,‛ protože ‚je lepší si naráz zlámat vaz, než si nechat pomalu, den za dnem, vrážet do těla špendlíky.‛ A to měla muže relativně uznalého, který její neutuchající obrozenecký aktivismus dost podporoval.“ Jelikož má hra výraznou genderovou linku, titulní postava není pouze postavou historickou. Problémy, se kterými se posluchači svěřuje, k němu velmi intenzivně promlouvají i přes stosedmdesát let vzdálený časový odstup.

02404194.jpeg


Web Hry a četba nabízí mluvené slovo zdarma on-line ještě týden po odvysílání. Audioknihy nejde stáhnout.

Inscenace vychází z herecky expresivního temperamentu Simony Pekové, kterému se postaví o generaci mladší, nadaní kolegové. Hudba byla komponována tak, že se historizující operní odkazy střídají s elektronickým ambientem a zvukovou koláží, jež lze s nadsázkou označit jako „kuchyňský industriál“.

Vendula Borůvková (1977) vystudovala Střední knihovnickou školu v Brně a poté činoherní dramaturgii na divadelní fakultě JAMU. Jako dramaturgyně spolupracovala s různými scénami a vytvořila několik dramatizací (Zánik samoty Berhof, Kytice, Podzemníci). Napsala monodrama Modelka XXL, aktovku Měl jsi na to!, je spoluautorkou her Palach 69-06 (s Martinem Františákem) a Carla del Ponte (se Simonou Polanskou). S Českým rozhlasem spolupracuje od roku 2012. Kromě minutové hry Voucher, byly natočeny její pohádkové hry s písněmi Medvěd Čokoláda a Dobrodružství ve starém domě. V roce 2014 jí vyšla dobrodružná kniha pro mládež Annie a berlepsové. Pracuje jako šéfredaktorka časopisu 100+1 historie.

Vendula Borůvková

Čtěte také

Spustit audio
autoři: Hana Hložková, Vendula Borůvková