Umberto Eco. Svým románem Jméno růže stvořil nový literární žánr

Odborný svět ho znal jako věhlasného profesora sémiotiky, ale celosvětovou slávu mu přinesl fascinující, téměř detektivní román ze středověkého opatství. Napsal Jaroslav Schovanec.

Dnes je tomu přesně pět let, kdy v Miláně skonal italský intelektuál, který byl ale zároveň velkým milovníkem populární kultury a uměl o ní živě a srozumitelně psát. Jestli je vám známé jméno Umberta Eca, autora románů jako Jméno růže, Foucaltovo kyvadlo nebo třeba Pražský hřbitov, pak možná taky víte, že byl především vysokoškolským profesorem.

Byl znalcem středověké estetiky

02082913.jpeg

Byl velkým znalcem středověké estetiky a hlavně sémiotikem, tedy teoretikem znaků a znakových systémů, které jsou všude kolem nás. Jazykem počínaje a dopravními značkami konče.

Ačkoliv v tomto svém oboru dosáhl skutečného odborného uznání, jeho život výrazně změnil rok 1980, kdy vydal svůj první a možná také nejslavnější román Jméno růže, který vyšel v bezpočtu zemí, prodaly se jej miliony výtisků, a svým způsobem jím stvořil úplně nový literární žánr, propojující napínavý příběh s velkým množstvím vědomostí.

V Příbězích z kalendáře si každý všední den po 12. hodině připomínáme osobnosti, objevy a události v důležitých, ale i málo známých nebo zábavných souvislostech.

Jak můžete poslouchat? Živě, zpětně na mobilu i z počítače

Živě v rádiu na Dvojce, od pondělí do pátku po poledních zprávách. Příběhy z kalendáře můžete poslouchat i zpětně na internetu, všechny díly jsou jako podcast ke stažení. Podcast najdete na webu Dvojky nebo na audioportálu mujRozhlas, který si můžete nainstalovat i jako aplikaci.    

Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...

Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Lidský faktor

Lidský faktor

Koupit

Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová