Triola: V záplavě levného ženského spodního prádla z Číny dokázala konkurovat díky velikostem

Spodní prádlo Trioly ze série Like You
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Spodní prádlo Trioly ze série Like You

„Do práce i do školy, podprsenku z Trioly,“ hlásala reklama v socialistické televizi. Prádlo od Trioly ale mohli nosit i muži. A to už rok po zrození Československa.

Značka Triola pochází z roku 1919. Zrodila se v Praze jako značka pánského a chlapeckého prádla. Po znárodnění v roce 1948 jméno Triola na téměř dvacet let zaniklo. Výrobce se k němu vrátil až v době ekonomických reforem v roce 1967.

Firma tehdy navázala kontakty se západem a získala nové technologie k výrobě elastického prádla. Rok 1967 je také rokem, odkdy se pojí značka Triola s Horním Jiřetínem. V 80. letech, v dobách největší slávy, chrlila Triola miliony kusů prádla. Většina mířila do SSSR.

Triola v Horním Jiřetíně

Bavlnářský podnik, dnešní Triola, stál v Mariánském údolí už od roku 1828. Původní přádelna vyhořela v roce 1889 a na jejím místě byla vybudována tkalcovna s tehdy nejmodernějším technologickým vybavením, poháněná parním strojem.

Výrobu dámského spodního prádla tu zavedla roku 1940 říšská firma Wegena. Znárodněním se jiřetínská Wegena stala částí podniku Leko a v roce 1958 stejně jako Panar spadla pod Průmysl prádla. Je zajímavé, že objekt slouží textilnímu průmyslu dodnes.

Přežila díky znalosti domácího trhu

Triola 22000 bílá

Po listopadové revoluci se národní podnik rozpadl a řada závodů se osamostatnila. Samotná Triola zápasila o holou existenci. Trh zaplavilo levné prádlo z Číny. Nové vedení vyřešilo krizi uzavřením poboček v Toužimi a v Kraslicích, Horní Jiřetín se udržel díky vysoké kvalitě výroby.

Z kdysi gigantického národního podniku s 20 závody tak zůstal nakonec jeden jediný. Triola vsadila nejen na tradici, ale i na znalosti proporcí českých žen. Nejprodávanější velikosti jsou totiž 80 D a 80 E a koupit podprsenku takové velikosti z asijského dovozu je poměrně velký problém.

Hornojiřetínský podnik vyrábí už výhradně dámské spodní prádlo a plavky. Ročně odsud míří na trh téměř čtvrt milionu kusů. Firma prodává u nás a vyváží na Slovensko. V roce 2006 Triola získala pro šest svých modelů značku kvality Czech Made a následně ocenění Dobrá značka 2007.

Víte, že...

Triola jako legenda pronikla do lidové tvořivosti, inspiruje i básníky. Ivo Rýnar tak například ve svých Poetických ránech veršuje: „Krásné šaty na míru pro návštěvu z vesmíru ušije mi Triola, jen co Marťan zavolá…“

Dodnes mnohým rezonuje v uších vtíravá reklama ze socialistické televize, kdy do záběru z diskotéky zní: „Zdálky, zblízka, v rytmu diska – Triola, Triola, Triolááááááááá!“ Pro pobavení publika tento song občas zahraje na koncertě i doprovodná skupina Hany Hegerové.

Spustit audio
autoři: Jitka Škápíková, Magdalena Šorelová

Související