Rada pro tento den - 16. srpna

16. srpen 2011
Rada pro tento den

Které okrasné květiny bychom měli na zahrádce hlídat, aby zde časem převládly?

Někdy nám bývá líto temperamentní jedince zkrotit nůžkami, nebo jim dokonce omezit kořenový bal. A než se nadějeme, zarostou celou zahradu, vytlačí slabší sousedy a postarají se o to, aby nás jejich odstranění stálo mnoho úsilí a času. Tím důležitější je vymezit rostlinám hranice hned od začátku. Květiny, které se snadno a rychle promění v plevel, najdeme jak mezi trvalkami, letničkami, dvouletkami a skalničkami, tak i mezi bylinkami a okrasnými trávami. Většinou se šíří semeny, případně také invazivními výběžky. Jak jejich rozvoj uhlídat?
Samovolně se vysemeňující druhy sestříhneme ještě před tím, než semena stačí uzrát. Rostlinám s agresivními podzemními výběžky opatříme vhodnou zábranu.

A které rostliny si zaslouží ostražitost?
Například:
Divizna (Verbascum, působivá dvouletka, tvoří velice silné, dlouhé kořeny a další generace snadno obstarává samovýsevem.
Jestřábník (Hieracium lanatum), snadno pěstovatelná, trsnatě rostoucí vytrvalá bylina, dokáže na skalce za krátkou dobu pokrýt velké plochy. Na vzpřímených stoncích se na přelomu jara a léta objevují květy a posléze ochmýřená semena.
Kohoutek věncový (Lychnis coronaria), atraktivní, nenáročná dvouletka nebo krátkověká trvalka má semena velikostí máku, která spolehlivě a bez potíží klíčí i mezi dlažbou. Listoklasec (Phyllostachys), druh bambusu, se razantně rozšiřuje podzemními výběžky (rhizomy).
Máta (Mentha), oblíbená vytrvalá bylinka se čile šíří dužnatými kořeny.

Další druhy bujně rostoucích okrasných rostlin najdete v internetovém Receptáři na webu www.iReceptar.cz

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.