Přes 20 000 mil nad mořem chce zdolat Jiří Pruša během expedice Nebe nad Evropou

11. srpen 2014
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Start letadla Dynamic WT-9 z Příbrami na 3. etapu expedice Nebe nad Evropou. Za kniplem Jiří Pruša

Jedno malé letadlo, jeden pilot, čtyři etapy a spousta neznámých evropských ostrovů. Blogger Jiří Pruša se v pondělí 11. srpna 2014 vydal letět, fotit a natáčet nad Balt.

„Ve Finsku je přes 50 000 ostrovů. A z toho 20 000 je pojmenovaných. Takže že bych je vyfotil, nafilmoval všechny? Tuhle ambici nemám,“ směje se Pruša.

Třetí část jeho expedice povede z letiště v Příbrami přes německé ostrovy Usedom, Rujana, dánský Bornholm, švédské Oland a Goltland. „Když všechno bude v pořádku, bude to trvat osm dní,“ odhaduje.

Klikněte na video a podívejte se na videozáznam z 1. etapy!

Na cestu se jako vždy vydává se svým malým letounem Dynamic WT-9. Nádrže má na sedm hodin letu, tj. asi 1500 km. Celý let automaticky zaznamenávají kamery. Pruša fotí, jen když má čas. Denně také aktualizujesvůj blog a on-line deník Ostrovy baltského moře pomocí SMS. „Píšu, když řídí autopilot.“

Letět může každý

K přeletu Evropy prý člověk nepotřebuje nic. Stačí podat letový plán hodinu před odletem. „Já jsem svůj dnešní letový plán podal od vás z recepce telefonem.“ Stačí čas letu, body a bezpečnostní informace. Čas je závislý na podmínkách. „Sice jsou předpovědi, ale nikdy mi žádná nevyšla,“ směje se.

Z jeho cest ho nejvíc uchvátily Faerské ostrovy. „To je úplně pohádkové. A pak Norsko, když je pěkné počasí. Fjordy a ledovce seshora, to nemůžete ani dýchat.“ Samotný let k Faerským ostrovům pokládá za nejsložitější. Kvůli proměnlivosti počasí.

„A co je vždycky složité, je přelet Alp. Ty hory jsou hodně vysoké a to počasí tam je hodně proměnlivé,“ popisuje Pruša. „Alpy jsem přelétával nejmíň 15x, ale vždycky mi buší srdce.“

Papírové mapy nelžou

Naopak za psychicky nejnáročnější považuje let nad mořem. „Přece jenom nevidíte nad tím mořem nikde nic, jenom tu vodu. Hlavně se člověk nesmí dostat do toho, aby přemýšlel, co by bylo, kdyby tam musel přištát.“

Pruša nedá dopustit na papírové mapy. „Jenom na papírových mapách bylo zaznamenáno vysokonapěťové vedení nad norskými fjordy.“ Má je proto vždycky u sebe v kokpitu. Hned vedle kedluben.

Jak se Jiří Pruša na takových cestách stravuje? Kdy letět nemůže? A jaký byl přelet na Niagarou nebo Victoriinymi vodopády? Poslechněte si v iRadiu.


Zobrazit místo Nebe nad Evropou – 3. etapa Balt na větší mapě
autoři: lup , zis , rota
Spustit audio